Verschillende instellingen voor hoger onderwijs zijn nu enkele jaren bezig met massive open online courses. Impacts of MOOCs on Higher Education vat effecten van MOOCs samen.
- MOOCs blijken te werken als een katalysator voor onderwijsinnovaties. Instellingen ontwikkelen vernieuwingsprogramma’s waarmee zij antwoorden willen formuleren op een veranderende wereld. MOOCs hebben gezorgd voor veilige experimenteerruimtes, los van de bestaande organisatiestructuren.
- MOOCs hebben bewustwording ten aanzien van de gevolgen van digitalisering op het onderwijs (beleid, strategie, praktijk, besluitvorming) vergroot.
- MOOCs hebben de waardering voor de professie van docenten vergroot. MOOCs hebben bijvoorbeeld geleid tot onderzoek naar curriculumontwikkeling.
- MOOCs hebben een impuls gegeven aan onderwijsontwikkeling door multidisciplinaire teams.
- MOOCs hebben geleid tot expertisedeling tussen instellingen die participeren in consortia, bijvoorbeeld op het gebied van outsourcing.
Opvallend is dat een aantal van de drijfveren van beslissers om in MOOCs te investeren, niet worden genoemd. Ik doel daarbij op het meer toegankelijk maken van hoger onderwijs, en het goedkoper maken van hoger onderwijs.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie