Eerste inhoud editie 2015 Online Educa Berlijn bekend #OEB15

De Online Educa Berlijn is één van ’s werelds grootste -en waarschijnlijk meest internationale- conferenties over ICT en leren. Het programma van editie 2015, die van 2-4 december dit jaar in Berlijn plaatsvindt, krijgt langzaam vorm. Daarbij valt nu al de Nederlandse inbreng op.

Eén van de keynotes gaat over neuromythes en de bijdrage van neurowetenschappen aan leren. Deze keynote wordt verzorgd door de Britse Hillary Leevers van Welcome Trust. In een interview in de OEB Nieuwsbrief bekritiseert zij het feit dat we in het onderwijs vaak gebruik maken van onbewezen technieken zoals Brain Gym®. Tegelijkertijd weten we dankzij neurowetenschappen ook dat leeruitkomsten niet zijn voorbehouden aan een bepaalde ontwikkelingsfase, maar dat bijvoorbeeld lerenden met bepaalde taalproblemen dit ook op latere leeftijd nog kunnen verbeteren.

Een tweede keynotespreker is Anka Mulder van de TU Delft. Op de website van de Online Educa kan ik nog niets vinden over de inhoud van haar bijdrage, maar ik durf te wedden dat open education en massive open online courses daarin een belangrijke plaats in zullen nemen.

Een andere opvallende spreker is Maurice de Hond. Hij wordt gepresenteerd als één van de ’Spotlight speakers’. Uiteraard gaat hij in op het concept van de iPad scholen. In Nederland is dit concept best bekend. Voor veel internationale deelnemers zal dit concept nieuw zijn. Ik verwacht van hem een provocerende bijdrage. Dat blijkt onder meer uit een interview in de OEB Nieuwsbrief. Daarin schetst hij onder meer het volgende beeld van zijn critici:

They were almost disgusted. They had a strange view of what we were going to do; they thought we were going to give children an iPad at four years old, then run away and come back when they are 12 and ask: ‘Ok, what did you learn in that time?’

Volgens mij lag dit wat genuanceerder (zie bijvoorbeeld hier en hier). Gelukkig wordt er inmiddels meer onderzoek gedaan naar deze vorm van onderwijs.

Verder stelt hij in dit interview onder meer dat ouders van kinderen met ADD en ADHD aangeven dat deze stoornissen dankzij onderwijs met iPads zijn verdwenen. Althans: zij merken er niets meer van. Volgens De Hond komt dit door een zeer visuele en stimulerende omgeving. Gewone scholen zouden deze leerlingen onvoldoende in staat stellen zich te concentreren.

Volgens mij moet de Online Educa maar eens aan Hillary Leevers vragen wat zij hiervan vindt….

Ik kijk in elk geval weer vooruit naar de komende Online Educa Berlijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *