Vlak voordat ik gisteren mijn workshop moest verzorgen tijdens de studiedag over digitale didactiek in Tielt, kreeg ik te horen dat er nog drie andere sprekers in deze sessie waren. En ik had behalve een presentatie ook opdrachten bedacht om de aanwezigen minimaal een uur mee zoet te houden. Het was immers een workshop. Ik kon er wel om lachen.
De andere sprekers gingen in op het SURF-project Digitale Didactiek, op een project over e-content ontwikkelen en op een project waarbinnen een "eerste hulp kit" voor e-learning wordt ontwikkeld.
Bij de uitstekend verzorgde borrel (die in Vlaanderen ‘receptie’ wordt genoemd) had ik nog een leuk kort gesprek over RSS. Op basis van dit gesprek heb ik een beknopt RSS maturity model gemaakt:
Fase 1: RSS? Huh? (je weet niet wat RSS is)
Fase 2: Mmmm. Leidt RSS niet tot informatie-overload? (je weet wat RSS is, hebt er je vraagtekens bij maar je gebruikt het nog niet)
Fase 3: Wauw. RSS is handig! (je bent een beginnend gebruiker, je hebt je geabonneerd op een aantal feeds en je merkt hoe handig het is)
Fase 4: Aaargh! RSS leidt tot informatie-overload! (je gebruikt RSS al een tijdje, je bent op veel feeds geabonneerd en bent bang maar iets te missen; je wordt zenuwachtig van honderden ongelezen berichten).
Fase 5: RSS is inderdaad handig. (je gebruikt RSS ‘volwassen’, je hebt een prioritering aangebracht in je feeds, je gaat selectief om met je feeds en bent niet bang berichten ongelezen te verwijderen).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Studiedag Expertisecentrum Afstandsleren: design en didactiek
Om praktische redenen konden we binnen het traject design en didactiek alleen de sessie E-box van Jean Claude Callens live bijwonen. Voor de volledigheid vermelden we ook de presentaties van de andere sprekers.
Zeven pijlers van de digita…