Ik begin langszaam ervan overtuigd te raken dat -na een dip van enkele jaren- (t)e-learning uit het dal aan het kruipen is. In de eerste plaats omdat Internettechnologie weer meer in de publieke belangstelling staat dan een tijd terug. Er wordt ook weer meer geïnvesteerd in bedrijven die zich bezig houden met Internettechnologie, en verschillende Internet-bedrijven hebben inmiddels hun waarde bewezen. De Volkskrant schreef daarom onlangs over de digitale revolutie 2.0. Dit straalt ook af op (t)e-learning.
Op de tweede plaats verandert het Internet zelf. Er wordt gesproken van Web 2.0. Er worden technologieën ontwikkeld die veel "socialer" van aard zijn dan voorheen. En belangrijker, er wordt nagedacht hoe deze technologieën kunnen worden ingezet ten behoeve van het leren. Daarbij wordt niet langer uitgegaan van een "passief" leerconcept, maar van van een leerconcept waarin lerenden actief leren. En juist "social software" maakt dat mogelijk.
Op de derde plaats zie ik weer meer vacatures op het gebied van (t)e-learning, in vergelijking met een jaar geleden.
En tenslotte, op de vierde plaats, ontstaat dankzij social software een sterker netwerk van professionals die zich met (t)e-learning bezig houden. Een dergelijk -grotendeels virtueel- netwerk kan dankzij nieuwe technologieën veel makkelijker blijven bestaan, zelfs als individuen er mee stoppen. Bij de traditionele communities was dat een complexer verhaal. Een dergelijk netwerk heeft ook een meer open karakter dan een community en kan volgens mij gemakkelijker "massa" creëren en meer invloed uitoefenen.
Al met al ben ik optimistisch gestemd.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie