Met enige regelmaat lees over initiatieven die een alternatief willen zijn ten opzichte van het bestaande onderwijssysteem. De Franse school ’42’ zou zo’n alternatief willen zijn. Binnen het onderwijsconcept werken lerenden aan het oplossen van problemen, zonder docenten.
’42’ is met veel geld opgericht door een Franse Telecom-magnaat, Xavier Niel. Hij was ontevreden over het Franse onderwijssysteem dat jongeren onvoldoende voor zou bereiden op de toekomst. Niel vond dat jongeren met name onvoldoende leerden programmeren.
Binnen het onderwijsconcept van ’42’ blijken jongeren van 18-30 jaar daarom vooral via ‘peer learning’ aan ICT-problemen te werken (15 uur per dag).
Verder valt aan dit concept op dat men streng aan de poort selecteert (op basis van cognitieve vaardigheden), en dat de school jaarlijks 1000 banen creëert.
Het Franse onderwijssysteem is al vaker flink bekritiseerd vanwege de hoge mate van standaardisatie en ouderwetse didactiek. De Franse school ’42’, die overigens niet wordt erkend door de Franse overheid, is hier echter geen alternatief voor. Het domein (ICT), de doelgroep en de scherpe selectie aan de poort maken dat je deze school en diens didactisch concept niet als representatief mag verklaren voor, bijvoorbeeld, regulier voortgezet onderwijs.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Tja, het Franse onderwijssysteem is inderdaad nóg meer gestandaardiseerd en nóg ouderwetser dan het Nederlandse, al is het wel minder gesegregeerd dan bij ons. Met selectie aan de poort kun je dan wel snel scoren, uiteraard. En waarom niet? Als de toppertjes dit aankunnen en, met enige aanpassing van het onderwijsprogramma, uiteindelijk een erkend diploma verwerven, kunnen de tobbertjes onder leiding van een goede docent wellicht ook verder geholpen worden.