Een paradigma shift in het onderwijs dankzij web 2.0

Het gebruik van social software -zoals Youtube of wiki's- zal een ' paradigma shift' in het onderwijs te weeg brengen, verwacht Peter Duffy in het paper Engaging the YouTube Google-Eyed Generation: Strategies for
Using Web 2.0 in Teaching and Learning
. Duffy vat deze transformatie samen met de termen


ubiquitous user-centric, user-content generated and userguided
experience.

Duffy citeert onderzoek waaruit blijkt dat jongeren op grote schaal content creëren met behulp van social software. Het onderwijs zou hier op aan moeten sluiten. Nieuwe technologieën alleen zijn echter niet voldoende. Docenten hebben ook een nieuw didactisch concept nodig.

Duffy werkt dit uit voor drie applicaties: weblogs, YouTube en wiki's. Weblogs kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt voor het ontwikkelen van een kritisch denkvermogen, bijvoorbeeld door artikelen te bespreken (en de besprekingen te becommentariëren).

Bij YouTube geeft Duffy een aantal suggesties om online video in het onderwijs te integreren. Hij benadrukt onder meer het nut van online video om discussies los te maken. Opvallend is dat hij ook voorbeelden geeft van leeractiviteiten waarbij lerenden video's creëren, zoals


ask students to capture a series of video vignettes related to their work placement. This will
provide a rich authentic resource both for current students and future use.


Wiki's -zo laat Duffy overtuigend zien- zijn goede gereedschappen voor co-creatie, zoals gezamenlijk brainstormen over een onderwerp.

Samenvattend komt het er op neer dat social software andere manieren van beoordelen mogelijk maakt (peer assessment), en co-creatie en samenwerkend leren helpt vorm te geven. Verder is personalisering (de lerende centraal) belangrijk, plus het motiverende karakter dankzij eigenaarschap.

Duffy's paper biedt een mooi overzicht van de mogelijkheden van web 2.0 voor andere vormen van onderwijs en leren. De concrete suggesties van leeractiviteiten zullen veel lezers aanspreken, verwacht ik. De bijdrage bevat echter ook veel algemene informatie over bijvoorbeeld weblogs en wiki's, die voor de meer ervaren lezer als “overbodig” kan worden weggezet. De tekst bevat bovendien passages die elkaar overlappen. De generalisatie over de “net-generation” -aan het begin van het paper- moet tenslotte ook voor lief genomen worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Het educatieve potentieel van social content uit bronnen zoals YouTube wordt ook al langer onderkend door TeleTOP e-learning. Om deze reden faciliteert TeleTOP elo de mogelijkheid om multimediaal materiaal van -ondermeer- YouTube rechtstreeks binnen deze leeromgeving te gebruiken. Het zoeken, previewen en kaarzetten voor de les van bruikbare filmpjes is een kwestie van enkele muisklikken. Meer hierover: http://www.teletop.nl/nieuws/YouTube_als_bron_van_educatief_beeldmateriaal/.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *