Het gebeurt wel vaker dat Josh Bersin voorspelt dat de wereld van ‘corporate learning’ te maken krijgt met een nieuw type leerplatforms. Bersin voorspelt nu dat de traditionele leermanagementsystemen niet langer de behoeften van grote arbeidsorganisaties kunnen bevredigen. Deze organisaties hebben behoefte aan leerplatforms die gericht zijn op ‘meesterschap’.
Bedrijven willen volgens Bersin een leeroplossing die door experts wordt geleid, boeiend is, opdrachten en coaching omvat en werknemers in contact brengt met deskundigen en collega’s. De zogenaamde Capability Academy systems zijn ontworpen om op bekwaamheden gebaseerde academies op te bouwen; ze groeperen een groot aantal doelgroepen in kleine cohorten; en ze integreren de inhoud met live evenementen, opdrachten, samenwerking, mentoren en deskundigen. Schaalgrootte is daarbij volgens Bersin ook van belang.
Deze Capability Academy ontsluit dus heel verschillende content (kortdurende cursussen, maar ook video’s en artikelen), diverse beoordelingen, maar bijvoorbeeld ook sociale netwerken van experts en collega’s. Lerenden zijn daarbij ook in staat om zelf content te creëren en te delen met collega’s.
Deze platforms zijn volgens Bersin expliciet bedoeld om deskundige opleiders, AI-gebaseerde samenwerking, opdrachten en coaching samen te brengen om meesterschap te stimuleren. Ze kunnen duizenden mensen trainen in kleine cohorten, waarbij ze hands-on ondersteuning bieden voor technische of PowerSkills-onderwerpen. De resultaten zijn volgens de auteur opvallend: deze leveranciers behalen 90% voltooiingspercentages en netPromoter-scores boven de 60.
Volgens Bersin is sprake van een ontwikkeling waarin leerplatforms meer gebruikersgericht, relevant en gepersonaliseerd worden. Capability Academies gaan volgens hem weer een stap verder. Ze richten zich volgens Bersin op ‘learning delivery’:
creating a feature-filled learning experience that drives mastery, confidence, and credentials.
In zijn bijdrage passeren verschillende Capability Academy systems de revue (CoRise, Modal, Hone, GrowthSpace, Nomadic Learning, Degreed, Teamraderie, 360Learning, Sana Labs, Guidin; een aantal langer bestaande platforms heeft zich volgens Bersin dus doorontwikkeld).
Josh Bersin stelt dat we te maken hebben met een complexe technologiemarkt. Capability Academies moeten veel dingen doen (content in diverse formats ontwikkelen en verstrekken, samenwerking faciliteren, coachen, beoordelen). Traditionele spelers richten zich volgens Bersin op aspecten hiervan waardoor ze niet aan de diversiteit aan leeroplossingen niet kunnen realiseren.
Mijn opmerkingen
- Jos Bersin schetst een ontwikkeling van leermanagementsysteem naar Capability Academie. Hij miskent echter dat LMS-en samen met auteurstools nog steeds de dominante leertechnologie binnen arbeidsorganisaties zijn.
- Als je Josh Bersin mag geloven, is het elke paar jaar tijd voor een nieuw type leerplatform. Alsof arbeidsorganisaties daar tijd, ruimte, energie of geld voor hebben.
- Leermanagementsystemen voorzien inderdaad niet in alle leeroplossingen waar organisaties behoefte aan hebben. Alomvattende systemen zijn dikwijls echter ‘vlees nog vis’: ze bevatten veel functionaliteiten, maar geen heel goed doorontwikkelde functionaliteiten. Je kunt beter streven naar een samenhangend geheel aan applicaties die met elkaar geïntegreerd zijn. Een LMS vormt daar het hart van. Daarnaast gebruik je bijvoorbeeld een applicatie voor projectmatig werken, een applicatie voor live online leren, enzovoorts.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie