Verleden jaar heeft de Universiteit van Amsterdam het Hybrid Learning Theatre (HLT) gelanceerd. Projectleider Maud Pols deelt in How to create an interactive lecture for +1500 students? The Hybrid Learning Theatre de ervaringen met deze faciliteit.
Pols gaat in op de inrichting van de ruimte, de technische aspecten en op de ervaringen van studenten en docenten.
Inrichting
Belangrijke kenmerken zijn:
- De ruimte is 10 x 10 meter groot.
- 13 studenten kunnen ter plekke plaatsnemen in comfortabele stoelen, die voor een aangename sfeer zorgen.
- Meer dan 1500 studenten kunnen online deelnemen.
- De ruimte heeft een ‘Zoom Wall’ van 4,5×2,5 meter. Daarop kunnen 100 deelnemers tegelijkertijd op het scherm worden geprojecteerd.
- Er wordt gebruik gemaakt van professioneel licht, geluid en drie camera’s.
Techniek
Belangrijke kenmerken zijn:
- Er wordt gebruik gemaakt van meerdere visuele ‘shots’ waardoor de sessie visueel minder eentonig wordt en deelnemers minder snel afgeleid raken.
- Met behulp van een mengpaneel en verschillende videobeelden, schakelt een facilitator tussen verschillende shots, die vervolgens via Zoom worden uitgezonden. Je kunt live schakelen tussen presentatie, een opname waarbij de docent studenten recht in de ogen kijkt, een opname waarbij de docent van opzij te zien is en een opname van de fysiek aanwezigen deelnemers als zij vragen stellen (studenten geven hiervoor toestemming).
Het kunnen wisselen tussen presentatie en verschillende shots zorgt niet allen voor afwisseling, maar creëert volgens Pols ook een intiemer beeld en versterkt een gevoel van verbondenheid; ook bij de online studenten.
Ervaringen
- Bijna 81% van de studenten vindt de interactie tussen studenten en de docent als effectief.
- Bijna 71% van de studenten voelt zich meer betrokken bij dit soort colleges dan bij een gewone live online sessie. Bijna 81% van de studenten geeft de voorkeur aan een college in de HLT in plaats van een gewone live online sessie.
- Online deelnemers ervaren een positieve invloed op de algehele leerervaring door de zichtbare interactie tussen de docent en de studenten.
- Bijna 88% van de docenten geeft aan de interactie met studenten in de HLT (zeer) effectief te vinden.
- Zonder uitzondering geven docenten aan liever een college in de HLT te verzorgen, dan een gewone live online sessie.
Mijn opmerkingen
- Interessant om te lezen hoe je dankzij het wisselen van shots invloed kunt uit oefenen op betrokkenheid en verbondenheid.
- De bijdrage besteedt helaas geen aandacht aan de didactische werkvormen die zijn toegepast. Je leest hierover ook niets in het begeleidende paper.
- In de evaluatie lees je niets over de leerresultaten. Tevredenheid is mooi, maar effectiviteit is beter.
- Ik vraag me ook af of de fysiek aanwezige studenten bijvoorbeeld meer hebben geleerd en zich meer betrokken voelden dan de online studenten. Of dat de comfortabele zetel er wellicht toe bijdraagt dat studenten een minder ‘lerende attitude’ hebben.
- Er is geen vergelijking gemaakt tussen onderwijs via een HLT en andere vormen, andere ontwerpen, van online of blended learning. Dankzij online technologie kun je grootschalig onderwijs namelijk ook op andere manieren organiseren (bijvoorbeeld de combinatie van interactieve video’s, werken in groepen, quizzen, etc). Daarmee kun je wellicht betere leerresultaten bereiken, evenals meer verbondenheid en tevredenheid.
- Als ik de keuze had tussen een live online sessie voor meer dan 1500 studenten, of een sessie via HLT, zou ik ook absoluut voor dit laatste kiezen.
- Ik ben zoals gebruikelijk ook benieuwd naar de ervaringen op lange termijn, als het ‘nieuwe’ ervan af is.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie