Zo meteen vertrek in naar Papendal waar vandaag en morgen Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT 2012 plaats vind. Ik mag daar vanochtend een sessie verzorgen, en ben verder aanwezig als deelnemer en Edublogger. Eén sessie heeft me nu al aan het denken gezet. In deze blog post licht ik dit toe.
Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT wordt elke twee jaar georganiseerd door het Consortium voor Innovatie, onder meer in samenwerking met een gastcollege (dit keer ROC Rijn IJssel). De afgelopen twee keren heb ik zelf in de programmacommissie gezeten. Een erg leuke en leerzame ervaring. Deze conferentie mag met recht Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT genoemd worden:
- Er doen meer 1100 deelnemers, voornamelijk uit het middelbaar beroepsonderwijs, aan deel.
- De organisatie en sfeer zijn uniek. Dat is moeilijk in een blog post over te brengen. Mijn verwachtingen zijn in elk geval weer hooggespannen.
- Deze conferentie wordt verzorgd door en voor het onderwijs. Er worden onder meer altijd veel leerlingen betrokken bij de organisatie.
Van 11.40 tot 12.40 verzorg ik zelf een sessie over Docenten effectiever professionaliseren dankzij ICT (Papendal 4). Volgens mij kan professionalisering van docenten beter. In deze sessie verken ik met de aanwezigen hoe je met behulp van nieuwe technologie leren van docenten op een alternatieve manier vorm kunt geven. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is de combinatie van formeel en informeel leren, en het gebruik van diverse online leeractiviteiten. Ik zal hier later over bloggen. Houd overigens ook de conferentieblog in de gaten! Daar zullen diverse Edubloggers op publiceren. Gebeurt overigens nu al.
Zoals gezegd heeft één sessie mij nu al aan het denken gezet. Tijdens het globaal doornemen van het programma viel mij de verdiepingsconferentie “Clinics hardlopen en moutainbiken in de bossen op de Veluwe” op. Mijn eerste reactie was: dat riekt toch wel naar spijbelen. Je gaat immers naar een conferentie om te leren en te netwerken. Gisteren sprak ik hier met een collega over. En wij realiseerden ons dat wij meestal op de beste ideeën komen tijdens het ontwaken, sporten, douchen en (in zijn geval) bridgen.
Deze verdiepingssessie zou dan ook wel eens de meest leerzame sessie van editie 2012 van Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT kunnen worden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik kan daar absoluut over mee praten. Ik ben een succesvolle internet ondernemer, maar ook een fervente hardloper. Mijn beste ideeën kreeg ik meestal tijdens het hardlopen. Door te gaan hardlopen begin ik iedere dag helder en fris en elke dag weer een stroom aan goede ideeën.