Ook dit jaar heeft de Educause weer een trendrapport gepubliceerd, waarin ‘emerging technologies and practices’ binnen het hoger onderwijs centraal staan. Opvallend is echter dat zij nu voor een werkwijze gekozen hebben die tegemoet komt aan een belangrijk kritiekpunt op eerdere versies.
De auteurs zijn namelijk afgestapt van de discutabele ‘time-to-adoption’-benadering (binnen hoeveel jaar zal een technologie breed geadopteerd zijn?). In plaats daarvan gebruiken ze nu meer ‘bewijs’ (het gaat daarbij veelal om cases), data en vier scenario’s over hoe het hoger onderwijs er in 2030 uit kan zien. In een nieuw hoofdstuk vind je ook reflecties op de mogelijke invloed van de trends en ontwikkelingen op verschillende groottes en typen instellingen over de hele wereld. Verder heeft men een handige mindmap (pdf) gemaakt.
Het rapport begint met een inleiding en een handige samenvatting. Daarna gaat men in op algemene trends waarmee het hoger onderwijs te maken heeft. Deze trends zijn in drie categorieën onderverdeeld:
Sociaal
- Welzijn en geestelijke gezondheidszorg (onderwijsinstellingen moeten meer rekening houden met lerenden die te kampen hebben met spanningen, depressies, etc).
- Demografische ontwikkelingen (meer niet-traditionele lerenden zullen deelnemen aan hoger onderwijs).
- Gelijkheid en eerlijke praktijken (onderwijsinstellingen hebben steeds vaker gelijkheids- en diversiteitsdoelstellingen en -agenda’s).
Technologisch
- Artificiële intelligentie.
- Volgende generatie digitale leeromgeving (een samenhangend geheel aan applicaties).
- Analytics en privacy vragen (meer aandacht voor privacy aspecten bij het gebruik van data over leren).
Economisch
- Kosten van hoger onderwijs (maatschappelijke druk om goedkoper onderwijs aan te bieden, privatisering hoger onderwijs).
- Toekomst van werk en bekwaamheden (arbeidsmarkt verandert, belang een leven lang leren).
- Klimaatverandering (onderwijsinstellingen moeten meer duurzaam opereren, CO2-neutraal).
Ook gaat men in de het Horizon report editie 2020 in op:
Trends in hoger onderwijs
- Veranderingen in student populatie (o.a. meer diversiteit).
- Studenten volgen ook alternatieve leerpaden (mede dankzij micro-credentialing).
- Er wordt meer gebruik gemaakt van online leren.
Politieke trends
- Minder financiering van hoger onderwijs (speelt vooral in de VS).
- Er is sprake van minder waardering voor het hoger onderwijs (hetgeen zich uit in afnemende deelname; speelt ook vooral in de VS).
- Er is sprake van politieke polarisering. Dit zie je binnen onderwijsinstellingen terug. Er zijn instellingen die met nieuwe afspraken komen rond vrijheid van meningsuiting.
De zes belangrijkste technologische ontwikkelingen en praktijken zijn:
- Adaptieve leertechnologieën. Niet alleen op het gebied van natuurkunde, wiskunde, technologie. Volgens de auteurs kunnen deze technologieën leiden tot betere leerresultaten.
- Onderwijstoepassingen op het gebied van AI/Machine learning.
- Analytics ten behoeve van ‘student success’.
- Opwaardering van het instructional design, Learning Engineering en user experience design.
- Open educational resources. Opvallend dat OER nog steeds als ‘emerging trend‘ wordt gezien.
- Extended Reality, XR (technologie op het het gebied van AR/VR/MR/Haptic). Met aandacht voor een initiatief van de Universiteit van Leiden.
Interessant hierbij is dat het rapport per ontwikkeling aandacht besteed aan dimensies van adoptie (kosten, acceptatie door medewerkers, risico, impact op leren, ondersteuning voor gelijkheid en inclusie). De auteurs geven hier ook verschillende voorbeelden bij.
Opvallend is ook dat ‘blockchain-technologie’ slechts één keer wordt genoemd.
De vier scenario’s zijn:
- Groei: het hoger onderwijs zal in omvang en belang toenemen.
- Onder controle: het hoger onderwijs blijft in wezen hetzelfde. Er is geen sprake van krimp of groei.
- Ineenstorting: het hoger onderwijs zoals we dat kennen zal vervagen of zelfs helemaal instorten.
- Transformatie: het hoger onderwijs zal transformeren en bijna onherkenbaar zijn in vergelijking met het huidige model van hoger onderwijs.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie