Educational Blogging

In de EDUCAUSE Review van september/oktober 2004) staat een artikel van Stephen Downes over de toepassing van weblogs in het onderwijs.

Hij gaat o.a. in op de ontwikkeling van weblogs (waarbij 11/9 weer een belangrijke rol speelt).
Downes ziet vijf functies voor weblogs in het onderwijs:
1. Docenten kunnen weblogs gebruiken als informatiekanaal richting hun studenten (i.p.v. een website, maar dan eenvoudiger te onderhouden).
2. Hiermee samenhangend: docenten ontsluiten via een weblog websites die relevant zijn voor de cursus die zij verzorgen.
3. Weblogs worden gebruikt als discussieforum voor docent en studenten.
4. Weblogs worden gebruikt om ten behoeve van de organisatie van seminars, bijvoorbeeld door met een groep lerenden samenvattingen van presentaties en papers te publiceren.
5. Weblogs worden gebruikt door studenten, als onderdeel van een opdracht (bijvoorbeeld om te reflecteren op wat zij geleerd hebben of om uitwerkingen van opdrachten te posten en elkaar van feedback te voorzien).

Een aardig overzichtsartikel. Opvallend is ook het voorbeeld van een bedrijf dat Harvard University en een student aansprakelijk stelde voor het publiceren van interne memo’s in de weblog van de student.

Een boeiende passage is het volgende dilemma dat Downes schetst:
"What happens when a free-flowing medium such as blogging interacts with the more restrictive domains of the educational system? What happens when the necessary rules and boundaries of the system are imposed on students who are writing blogs, when grades are assigned in order to get students to write at all, and when posts are monitored to ensure that they don’t say the wrong things?"

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Ha die Wilfred, long time no see!
    Mag ik eens reflecteren op de laatste alinea :-).
    Deze zelfde vraagstukken spelen ook bij de introductie van een digitaal portfolio, meen ik te weten. En misschien wel een beetje bij elke verandering in het onderwijs.
    Dus, wat is de oplossing: het onderwijssysteem flexibeler maken? Het ministerie van Onderwijs halveren qua personeel, misschien, en dan ook het onderwijs met minder regels belasten?
    Of een zorgvuldig veranderproces inzetten en proberen de implementatie van nieuwe ICT tot een goed einde te brengen?

  2. Hoi Wytze,
    Inderdaad bestaat de neiging een digitaal portfolio zo te structureren dat het “kind met het badwater” wordt weggegooid (zie het Handboek ‘Werken met een elektronisch portfolio’van Jan van Tartwijk cs).
    Tja, wat moet je doen? Ik denk dat je inderdaad het onderwijssysteem moet flexibiliseren. Niet alleen op ministerieel niveau, maar ook op het nieuwe van een instituut of faculteit. Zorgvuldig veranderen is belangrijk, maar staat hier m.i. nog los van.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *