Ik probeer tijdens de Online Educa Berlijn kennis te maken met nieuwe ontwikkelingen en voor mij onbekende leertechnologieën. Daarom heb ik vandaag een sessie bijgewoond van start ups die ook ingingen op uitdagingen waar deze bedrijven mee te maken hebben.
Potential.ly is een platform voor continuing professional development (een leven lang leren). Na een introductie van de urgentie van een leven lang leren, ging de spreker in op de omgeving. De eerste stap is het creëren van zelfbewustzijn en daarna het meer relevant maken van bronnen. Ze kennen ook een koppeling met competenties. Zo werkt men samen met JISC op het gebied van digitale bekwaamheden van docenten (wat heb je nodig, hoe kun je die bekwaamheden ontwikkelen).
Je betaalt op basis van het aantal gebruikers. Organisaties van professionals maken onder meer gebruik van dit platforms. Ze richten zich ook op universiteiten. Die kennen wel een lange doorlooptijd wat betreft het afsluiten van overeenkomsten.
CalmusComposer is een tool om muziek mee te componeren en voor muziekonderwijs. Het programma is gebaseerd op kunstmatige intelligentie, waardoor je maar een paar noten hoeft in te brengen om een compositie te maken. CalmusComposer gebruikt een database met muziekideeën (500 jaar muziekgeschiedenis). De spreker ging in op melodieën, harmonie en polyfonie als ingrediënten van het programma. Het systeem analyseert, componeert en presenteert een tussenresultaat.
Het systeem biedt ook informatie over composities en hoe lerenden ermee werken. Er is daarmee een directe relatie tussen analyseren en creëren. Bovendien zou het interactieve leren moeten leiden tot sneller leren. Je krijgt normaliter veel meer instructie. Nu krijg je sneller feedback van het systeem. Lerenden leren eveneens op een persoonlijke manier. Het programma leidt ook tot onverwachte resultaten. Door een connectie met een gametool kunnen ook composities gemaakt worden. Men wel ook op basis van de ervaringen werken aan een virtuele mentor die automatisch feedback kan geven.
KnowledgeFlow wil aanwezige ‘kennis’ binnen organisaties beter en sneller beschikbaar maken. Zij structureren informatie in templates zodat vragen snel tot antwoorden van werknemers. Verder presenteren ze procedures op een hapklare manier. Ze maken veel werk van analyses van belangrijke vragen die binnen een organisatie leven. Daarbij focust men zich op de 80% belangrijke vragen (bijvoorbeeld: wat zijn de belangrijkste voordelen van product x?). Mobiele toegankelijkheid is geregeld dankzij blokken. Ook kan men inspelen op ontwikkelingen zoals augmented reality. Op basis van informatie in de kennisdatabank kunnen automatisch toetsen gegenereerd worden. Verder kan het leergedrag van lerenden uitgebreid gemonitord worden. Het is lastig voor deze start-up om binnen te komen bij grote ondernemingen. Ondernemingen zijn aarzelend om in zee te gaan met kleine, startende, ondernemingen.
Peergrade is een applicatie waarmee je effectief grote hoeveelheden opdrachten kunt nakijken. Bij veel studenten grijp je al snel terug naar multiple choice toetsen. Bij Peergrade gebruik je peer feedback. Elk paper wordt nagekeken door enkele studenten, die bovendien veel leren van het bestuderen van werkstukken van anderen. De applicatie is gratis voor docenten, maar niet voor instituties (bij integratie in een LMS, bij single sign on). De oprichter was eigenlijk docent, maar moet nu ook leiding geven aan medewerkers.
InfoMentor is niet echt een start-up. Ze bestaan al langer en hebben meer dan 60l medewerkers in dienst. Hun systeem wil competentiegericht leren mogelijk maken en verdiepend leren mogelijk maken. Zij willen verder komen dan het niveau van begrijpen, en ‘mastery learning’ bevorderen.
Het programma is gebaseerd op curricula. Op basis daarvan worden lessenplannen gemaakt en opdrachten. Elke leerling krijgt een curriculummatrix met (formatieve) opdrachten. De docent analyseert resultaten en beoordeeld. Daarbij werkt men aan het terugdringen van werklast van docenten.
De spreker benadrukte het belang om je te verdiepen in lokale kennis als je nieuwe markten wilt bedienen.
Docenten vinden het ingewikkeld om zich te verdiepen in tal van innovatieve applicaties. Costner heeft daarom The Captain ontwikkeld. Dat is een soort dashboard waarmee je deze applicaties (zoals Kahoot) kunt gebruiken zonder apart in te loggen en waarmee je data uit verschillende applicaties kunt analyseren. Je hebt de applicaties snel onder handbereik.
Een tip tijdens deze sessie met betrekking tot de verwerkersovereenkomst: maak het in co-creatie met je klanten.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie