Vanavond verzorg ik een interactief gastcollege over het gebruik van ICT binnen het onderwijs. Doelgroep zijn studenten van de Masteropleiding Leren en Innoveren van de Hogeschool Utrecht. Deze studenten zijn werkzaam als docent, en moeten een educatief ontwerp maken voor hun eigen school of opleiding.
Tijdens dit gastcollege ga ik onder meer in op technologische ontwikkelingen en veranderende didactische inzichten. Ik ga in op TPACK als hulpmiddel voor educatief ontwerpen. In dat kader sta ik stil bij het belang van het onderzoeken van ‘affordances‘ van technologieën. Studenten gaan ook met een aantal opdrachten aan de slag, en ik geef verschillende voorbeelden van ICT-toepassingen in het onderwijs.
Je kunt een PDF-document van mijn presentatie downloaden.
Ik heb ‘m inderdaad niet op Slideshare gezet. Je kunt hier maar nog bestanden uploaden van maximaal 10 MB. Mijn presentatie is zo’n 50 MB groot. De PRO versie van Slideshare kan deze wel aan. Maar die kost 19 dollar per maand. En dat vind ik echt te gortig.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Prachtige content gecreëerd, Wilfred.
Ook veel bijeengebracht!
Jaren geleden werd ik door KPN uitgenodigd om deel te nemen aan het SnelNet experiment (1998?). Ik kreeg een computer er gratis bij:) En ook een ‘schone’ 1 megabit verbinding, niet gedeeld met wie dan ook, direct op de grote hub… Wat een snelheid. Vooral in downloaden. Ik leerde de term ADSL en het werd me duidelijk dat uploaden daardoor altijd achter zou blijven bij het uploaden.
Het principe van a-synchrone datastroom kwam met de eenzijdige 1.0 gedachte overeen.
Met breedband werd het allemaal nog sneller. Ook in het uploaden, al blijft het mogelijk nu zelfs verhoudingsgewijs nog verder achter bij de ultra snelheden die de kabel ondertussen biedt. Voldoende voor vele toepassingen, maar nog steeds niet helemaal:
wederkerig…
Een essentieel principe voor co-creatief onderwijs:)
Groet:
Hans Pollen