Rick Vermulst werkt bij de lerarenopleiding van Fontys in Tilburg en houdt zich bezig met robots in het onderwijs. Hij verzorgde een sessie over dit onderwerp.
Rick ging eerst in op robotisering in het algemeen.
Bij robots gaat het niet alleen meer om industriële robots, maar ook om service robots. Nederland loopt achter op het gebied van robotisering. Landen als Japan, Duitsland en België zijn daar verder in. Robots als mantelzorger, robots als stratenmaker, robots als vakkenvuller. Robots zullen steeds meer gaan samenwerken met mensen, en kunnen zich ook aanpassen aan omgevingen. Robotisering blijkt vooral een bedreiging van middelbaar opgeleide werknemers.
Nemen robots het werk van docenten over? Die kans is heel klein. Robots zullen wel samen met docenten gaan vervullen.
Robots zijn een leerobject voor het onderwijs (programmeren als belangrijke bekwaamheid). De discussie, ook in de zaal, is of programmeren een vast onderdeel moet zijn in het curriculum. De meeste aanwezigen zien in robotisering een kans.
Robots zijn onderdeel van de maatschappij. Er verdwijnen banen, er verdwijnen werkzaamheden van banen, er ontstaan nieuwe banen en taken veranderen. Daar komt bij dat mensen om moeten leren gaan met robots.
Kun je ook samen leren met robots? Bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg pioniert men nu met de Pepper-robot. Die robot heeft spraak- en gezichtsherkenning. Herkent ook emoties. Het is vooral de interface die deze robot krachtig maakt. Pepper is op de markt gebracht zonder bepaald doel. Je kunt dus kijken wat je ermee kunt in je eigen sector, zoals het onderwijs.
Volgens Rick kan een robot een rol spelen bij gepersonaliseerd leren. Een robot herkent de leerling, de robot haalt gegevens over de leerling binnen en begeleidt de leerling op basis daarvan. De robot kan immers adaptief reserveren. De opleiding gebruikt de robot ook als gastheer. Ze doen ook onderzoek naar de acceptatie van robots door mensen. De lerarenopleiding natuurkunde kijkt ook naar de knijptechnieken van een robot.
Uitdagingen zijn de robot als pedagoog en didacticus. Je hebt ook te maken met privacy. Programmeren van een robot is ook complex, al heb je nu ook mogelijkheden voor visual-based programmeren. Een andere uitdaging is dat servicerobots nog een lage productiviteit hebben.
Acceptatie van de robot door de leerkracht is ook nog een issue (nut, gebruikersgemak, sociale omgeving, facilitering, gewoontegedrag.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie