Dankzij de economische crisis kijken bedrijven eerder naar de mogelijkheden van social sofware voor leerdoeleinden. Die conclusie kun je trekken uit Karen O'Leonard's bijdrage E-Learning Takes a Hit. O'Leonard -analyst bij Bersin & Co– constateert dat (Amerikaanse) bedrijven bezuinigen op face-to-face opleiden, maar dat zij investeren in online leren. Dit is voor een belangrijk deel te danken aan de toenemende belangstelling voor social sofware als 'leertechnologie', schrijft O'Leonard.
Ik vind het wrang en interessant tegelijkertijd dat (Amerikaanse) bedrijven de didactische mogelijkheden gaan ontdekken van applicaties, vooral omdat deze een goedkoper alternatief bieden (en niet op de eerste plaats omdat het gebruik ervan beter aansluit op de leerdoelen).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ja, dat is wel wrang. Leren en innoveren doe je blijkbaar het beste als het je raakt. En de financiele crisis ‘raakt’ het bedrijfsleven. Bedrijven moeten terugvallen op eigen kracht en innoverend vermogen. Ik hoop dat dit ook een reden is om gebruik van social software te maken.