E-assessment en innovatie

In het Becta rapport E-assessment and innovation beschrijft John Winkley een aantal voorbeelden van formatieve en summatieve beoordelingen, waarbij ICT kan worden gebruikt:

  • Examens via het beeldscherm. Denk daarbij aan ICT-examens of aan theorie-examens voor rijbewijzen. Taal- en rekenvaardigheden worden ook vaak op deze manier beoordeeld.
  • Online tests waarbij diverse vraagtypen, en bijvoorbeeld ook geluids- of videobestanden, worden gebruikt. De authenticiteit van de test kan daardoor toenemen.
  • Adaptieve beoordelingen, waarbij vragen worden gepresenteerd op basis van antwoorden die worden gegeven (en de moeilijkheidsgraad kan variëren). Deze manier van beoordelen heeft onder andere als voordeel dat de bekwaamheden van een lerende meer nauwkeurig getoetst kunnen worden. En omdat de vragen beter aansluiten bij het niveau van de lerende, werkt de beoordeling ook meer motiverend. Het ontwikkelen van adaptieve beoordelingen is een arbeidsintensief proces (je hebt veel items nodig).
  • Simulaties en serious gaming. Deze manier van beoordelen richt zich sterk op het laten zien van bekwaamheden in een gesimuleerde omgeving. Vooral handig als het beoordelen in de echte praktijk risicovol, lastig te organiseren en duur is.

Verder geeft Winkley  een overzicht van vernieuwingen op het gebied van scoremogelijkheden, zoals het automatisch scoren van korte teksten, en het automatisch beoordelen van essays of gesproken tekst.

De auteur gaat heel kort in op het vraagstuk van assessment for learning en op elektronische stemsystemen waarmee je bijvoorbeeld kunt checken of lerenden een instructie hebben begrepen.

In het rapport worden ook heel kort de belangrijkste voordelen van e-assessment opgesomd:

  • Onmiddellijke feedback.
  • Verbeterde validiteit van assessment, doordat je bijvoorbeeld authentiek materiaal kunt gebruiken.
  • Meer flexibiliteit (tijd en plaatsonafhankelijk, met in achtneming van autorisatievraagstukken).
  • Meer efficiënt en milieuvriendelijker.
  • Lerenden zijn er in het algemeen positief over.

Tenslotte geeft de auteur vier ontwikkelingsrichtingen van e-assessments aan:

  • Onmiddellijke feedback en verbeterde feedback kunnen gebruikt worden voor personalisering van het leren en het vergroten van de betrokkenheid van de lerende bij het leren.
  • Beoordelingen kunnen authentieker worden als meer gebruik wordt gemaakt van interactiviteit en rijk materiaal.
  • De kwaliteit van beoordelingen in het algemeen kan worden vergroot omdat informatie over beoordelingen dankzij technologie onmiddellijk en meer gedetailleerd beschikbaar komt.
  • De toegankelijkheid van e-assessments wordt vergroot, en zal niet langer voorbehouden worden voor een beperkte groep specialisten.


    Now, it has a major role in all areas of education – placement, diagnostics, assessment for learning, diversity and inclusiveness, pedagogy, summative assessment and awards, quality assurance, and personalisation – bringing immediacy, thoroughness, reliability and validity.

E-assessment and innovation biedt een handig overzicht van de mogelijkheden die je hebt om met behulp van ICT te beoordelen. Vooral ook door de voorbeelden die de auteur geeft. De indeling van het rapport had beter gekund (je verliest snel het overzicht omdat niet echt met hoofdstukken wordt gewerkt). Verder laat het beknopte karakter geen diepgang toe.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Hallo Wilfred,
    Dank voor de tip. Ik mis de rol van E-Peer Assessment. Wordt hier geen aandacht aan besteed? Past ook goed bij de benadering ‘assessment for learning’.
    Met groet,
    Esther

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *