E-learning voor laag opgeleiden

E-learning kan ook worden ingezet voor laagopgeleide werknemers. Dat vraagt wel om specifieke aanpak. Trends, die je bij e-learning in het algemeen ziet, lijken bij laag opgeleiden minder toepasbaar. Dat concludeert Hedwig Schlotjes-Belle van Elearningmadeeasy.

Hedwig is betrokken geweest bij de ontwikkeling van een zogenaamde compliancytraining voor medewerkers in de thuiszorg. Deze grote groep medewerkers moest geaccrediteerd worden als huishoudelijke hulp. E-learning stelde de organisatie in staat dit op korte termijn te realiseren. Binnen drie maanden tijd hebben meer dan 400 medewerkers deze cursus voltooid (een rendement van ruim 83%).

Na afloop is de cursus ook geëvalueerd. Enkele opvallende conclusies zijn volgens Hedwig:

  • De medewerkers waarderen e-learning over het algemeen positief. Eén module werd gewaardeerd met een 7,7 en een andere module met een 7,9. Hedwig concludeert op basis van de reacties dat deze laagopgeleide medewerkers prima in staat zijn om online te leren. Ze vinden online leren ook plezierig. Veertien procent van de respondenten geeft aan liever les te krijgen van een docent, terwijl 11% liever met cursisten leert. Een belangrijke voorwaarde voor succes lijkt wel een zeer gebruikersvriendelijke leeromgeving te zijn.
  • De medewerkers konden op basis van een instaptoets bepaalde onderdelen overslaan. Dat werd niet gewaardeerd. Deze medewerkers voelden zich minder goed voorbereid dan hun collega's. Hedwig concludeert dat adaptief leren minder positief door deze doelgroep wordt ervaren. Volgens mij gaat het er echter om dat je expliciet moet waarderen als deze doelgroep al over bepaalde voorkennis beschikt. Hun zelfbeeld is -vermoed ik- minder positief dan bij hoger opgeleiden. Verder zou je hen de keuze moeten geven om toch alle onderdelen te doen.
  • De lerenden hadden zelf veel vrijheid om te leren wanneer en wat zij willen. Hedwig vraagt zich af of een hoge mate van zelfgestuurd leren bij deze doelgroep werkt. Een grote groep volgt het standaard leerpad. Een ander deel van de deelnemers probeerde in zeer korte tijd alle onderdelen af te ronden (cognitieve belasting!). Persoonlijk noem ik dit niet zelfgestuurd leren. Compliancy-based leren en zelfgestuurd leren staan wat mij betreft zelfs op gespannen voet met elkaar. Ik denk dat iedereen zelfgestuurd kan leren, mits dat gestimuleerd en gefaciliteerd wordt. Dat heeft ook te maken met een organisatie- en werkcultuur. Medewerkers, die bijvoorbeeld over meer autonomie beschikken om hun werk naar eigen inzicht in te vullen, zouden wel eens eerder zelfgestuurd kunnen leren dan medewerkers die dag in dag uit volgens strakke schema's moeten werken. En als je dan kijkt naar de werkcultuur binnen de thuiszorg…..
  • Via een memotrainer kregen deelnemers extra vragen op het moment dat zij niet goed scoort op onderdelen. Deze memotrainer fungeert als voorbereiding op de eindtoets en herkansingen. In de praktijk werden deelnemers hierdoor overvoorbereid op herkansingen.

Hedwig heeft mij het evaluatieverslag gemaild. Haar opdrachtgever wil dit verslag echter niet publiekelijk delen. Ik mocht er wel geanonimiseerd over bloggen.

 

Hedwig en ik zijn ook benieuwd naar andere ervaringen met e-learning voor laagopgeleiden. Beschikken jullie over ervaringen? We ontvangen ze graag!

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

10 reacties

  1. De zin ‘In de praktijk werden deelnemers hierdoor overvoorbereid op herkansingen’ vraagt toelichting. Is de conclusie dat extra memotraining niet goed is? Juist veelvuldig diagnostisch toetsen zou leren bevorderen.

  2. Wilfred en Hedwig, binnen Vanderlande Industries is een Master student (Universiteit van Tilburg – Human Aspects of Information Technology) afgestudeerd op het onderwerp “Design for Mobile E-Learning: Improving E-Learning for computer illiterate users”. Een groep minder vaardige PC gebruikers is verdeeld in 2 groepen: de ene groep leerde via de PC, de andere groep via een iPad met een aangepast design van de cursus. Zijn studie liet zijn dat computer illiterate users baat hebben bij het volgen van de cursus op een tablet. Met name de enjoyability is toegenomen.

  3. Interessant verslag.
    Binnen Vanderlande Industries is een masterstudent van de universiteit van Tilburg (studierichting Human Aspects of Information Technology) afgestudeerd op het onderwerp “Design for Mobile E-Learning: Improving E-Learning for computer illiterate users”.
    Een groep minder computer vaardige gebruikers is opgedeeld; de ene groep volgende een E-Learning cursus via de PC. De andere groep via een iPad.
    Het onderzoek concludeerde dat het volgen van de cursus (in een aangepast design) op een tablet voordelen had voor de specifieke groep. Met name de enjoyability was toegenomen.

  4. Dag Marten
    wat er werd bedoeld is dat medewerkers bij een herkansing vooraf hoger moesten scoren in de diagnostische toets zodat ze de herkansing zeker zouden halen. En dat is inderdaad positief te noemen! (Er is dan ook niemand voor de herkansing gezakt…)
    Groet, Hedwig

  5. Dag Lyset,
    klinkt erg interessant! Is het mogelijk het afstudeerverslag te bestellen? Deze modules waren ook via iPad te doen en van enkele cursisten heb ik zelfs vernomen dat ze deze op hun smartphone hebben gedaan (wat mij persoonlijk niet lijkt bij te dragen aan enjoyability). Ik hoor graag van je waar ik het kan bestellen of downloaden!
    Hartelijke groet,
    Hedwig

  6. Hoi Hedwig; ik ga de student vragen om hierop te reageren. Groetjes, Lyset

  7. Ik zal het verslag naar PDF formaat converteren en zal vanavond de downloadlink beschikbaar maken.

    Met vriendelijke groet,
    Michael Verheijden

  8. Ik heb ook ervaring met elearning voor laag opgeleiden. We hebben een online cursus ontwikkeld in co-design met Antoine Productions, Concept24, KLM Catering Services, Gate Gourmet en Stichting OCC. Deze online cursus is daarmee voor de doelgroep een eerste kennismaking met technology enhanced learning. Voorheen werd de cursus Security Awareness klassikaal gevolgd. De opzet van de cursus was een Scorm module met 5 hoofdstukken. Een toets in Moodle. En vervolgens een vragenlijst ter evaluatie. In een pilot project hebben we getest hoe de gebruikers de cursus vonden. Ze gaven de cursus een 8,5. Ze vonden het erg aansprekend, met goede oefeningen, weinig tekst. De 5 hoofdstukken hadden allemaal dezelfde layout waardoor na hoofdstuk 1, ze gewend raakten aan de vorm en vlotter de andere hoofdstukken konden doen. We hebben na de pilot een paar mini animaties toegevoegd die de deelnemers hielp wat ze moesten doen met sleepoefeningen. Dit werd als erg prettig ervaren. De Koninklijke Marechaussee en de Nationale Coordinator voor Veiligheid en Terrorisme waren ook erg te spreken over de vorm van deze elearning en hebben officieel hun stempel gegeven hiervoor. De ervaring was dus dat elearning voor lager opgeleiden dus heel goed kan werken. Ook met multiculturele achtergronden en talen, was de vorm van veel interactieve oefeningen en weinig tekst ook een hele goede aanpak. De eindtoets werd goed gescoord.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *