E-learning: niet het medium, maar de methode bepaalt de effectiviteit

De vraag of e-learning effectief is, is volgens Clive Shepherd niet eenvoudig te beantwoorden. Daarbij maakt hij een aantal rake opmerkingen, ook al vind ik het vreemd hoe hij e-learning typeert.

In Is e-learning effective? somt Shepherd een aantal overwegingen op bij de vraag of e-learning effectief is:

  1. E-learning is volgens hem een medium, een ‘delivery channel‘. Het medium is minder belangrijk dan de leerstrategie, de sociale context en de relevantie en het belang van de context.

    It is the method that matters when it comes to effectiveness, not the medium.

    Met die conclusie ben ik het eens. Ik beschouw e-learning echter als meer dan een medium. Een virtual classroom is een medium, net als bijvoorbeeld een elektronische leeromgeving. ‘E-learning’ is de verzamelnaam voor het vormgeven van leersituaties (formeel en informeel) met behulp van informatie- en communicatietechnologie (in het bijzonder internettechnologie). Je gebruikt media om e-learning vorm te geven, maar het is m.i. an sich geen medium.

  2. E-learning maakt manieren van leren mogelijk, die zonder technologie niet gerealiseerd kunnen worden. Massive Open Online Courses zijn daar een voorbeeld van.

    e-learning is providing something different from what we had before. You cannot dismiss it as ‘just another medium’ because the medium has made possible the method, just as the invention of the printing press made it possible for the population as a whole to learn by reading.

    Zeer herkenbaar. E-learning heeft voordelen, die op andere zaken betrekking hebben dan op effectiviteit. Zoals flexibiliteit. Ik wil hier ook graag bij opmerken dat media wel bepaalde manieren van leren mogelijk maken (of juist niet).

  3. E-learning ondersteunt vele methoden, schrijft Shepherd. Deze methoden verschillen sterk. Sommige methoden scoren beter op efficiëntie, maar maken geen verschil als het gaat om effectiviteit. Met de sterkking van deze opmerking ben ik het eens. E-learning heeft diverse ‘gezichten’.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Helemaal mee eens! Deze bedenking wel: de methode die je toepast in F2F onderwijs is uiteraard niet volledig transponeerbaar. De kunst bestaat erin voldoende flexibiliteit te hebben en optimaal de mogelijkheden van het digitale te benutten. 3 jaar proefproject voor taalonderwijs hebben bewezen dat een formule van 50% contact en 50% e-learning tot betere resultaten leiden dan het klassieke onderwijs. De studenten kregen allen hetzelfde examen als de parallelklassen met 100% F2F. Opvallend: ook op de mondelinge taalvaardigheden scoorden ze beter.

  2. De methode die je F2F toepast, kun je idd niet zo maar online gebruiken. Daarnaast zou je, zoals Shepherd ook aangeeft, moeten kijken naar leeractiviteiten die je nu kunt faciliteren omdat je de beschikking hebt over leertechnologie. Blended learning blijkt vaak het beste te werken. Verschillende onderzoeken laten dat zien. Jouw ervaring dus ook. Dank voor het delen. Puur online leren is dikwijls een volwaardig alternatief, als F2F contact om wat voor reden dan ook niet of zeer moeilijk te realiseren is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *