Ik mag vandaag het congres e-learning in de zorg voorzitten. Organisatie SBO heeft gekozen voor een andere opzet dan anders. De dag startte met een gesproken blogpost door mij. Daarna volgden twee keynotes, met discussiestellingen. Vervolgens konden de aanwezigen in twee sessierondes mee doen aan rondetafelgesprekken. Na de lunch volgen nu nog drie workshoprondes.
Ik heb weinig aantekeningen kunnen maken als dagvoorzitter. Daarom wil ik volstaan met een korte impressie van de twee inleidingen.
Mary Dankbaar, programmamanager e-learning van de Desiderius School van het Erasmus Medisch Centrum gaf een indruk van de stand van zaken van e-learning. Zij liet een aantal toepassingen zien, en gaf daarbij aan wat de sterke en minder sterke kanten zijn. Zij vertelde ook wat werkt, en wat minder goed werkt. Zo gaf zij onder andere aan dat het gebruik van online tutorials vaak net zo effectief is dan klassikale instructie, mits het didactisch ontwerp goed is. Binnen specialistische opleidingen is overigens nog weinig aandacht voor online tutorials. De laatste paar jaar is in de zorg volgens Mary ook aandacht voor games (scenariogestuurd). Simulaties bieden bovendien mogelijkheden voor training before the job (vaardigheden oefenen). Mary vertelde ook over Medischonderwijs.nl, waar 1200 modules te vinden zijn die vaak gratis te gebruiken zijn. Ook benadrukte zij het belang om online leeractiviteiten te verankeren in het curriculum. Studenten blijken modules bijvoorbeeld alleen te gebruiken als het geleerde getoetst wordt.
Lucien Engelen (aka Zorg 2.0) schetste een aantal ontwikkelingen, zoals de opkomst van sociale netwerken (waarvan het schoolplein volgens Lucien het belangrijkste sociale netwerk is), het toenemende belang van mantelzorg en de toenemende mondigheid van patiënten (die artsen steeds vaker confronteren met informatie op internet, en die ook communiceren via social media over hun ziekte). Hij benadrukte het belang van het betrekken van de uiteindelijke gebruikers bij de ontwikkeling van e-learning. Hij liet zien dat de acceptatie van vraaggestuurde vormen van e-learning groter is dan aanbodgestuurd e-learning. Lucien Engelen gaf ook aan dat instellingen in de zorg vaak slecht zijn in online voorlichting. "Verbaas je er dan niet over dat patiënten hun informatie van obscure websites halen", stelde hij. Sociale media, zoals YouTube, kunnen daar een rol bij spelen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie