Vanavond mag ik bij de post-HBO opleiding e-learning van Fontys Extens weer een gastcollege verzorgen over de implementatie van e-learning.
Als voorbereiding heb ik de studenten gevraagd een ervaren collega binnen de eigen organisatie kort met een videocamera (die zij hebben gekregen) te interviewen over de belangrijkste leerpunten (do's en don'ts) ten aanzien van de invoering van ICT binnen de organisatie. Daarbij gaat het bij voorkeur om een e-/blended learningproject.Ik heb hen gevraagd het interview vervolgens -al dan niet voorzien van een wachtwoord- te publiceren op Vimeo of YouTube.
Vervolgens heb ik de cursisten verzocht om één interview te bekijken, en daaruit via een forum de voor hen belangrijkste les te trekken.
Aangezien deze opzet mij verleden jaar goed is bevallen, heb ik dit gastcollege dezelfde aanpak gehanteerd. Ik heb wel 'mijn model' wat aangepast. Ik onderscheid nu niet alleen meer de hoofdactoren curriculum, management/processen, mensen (en cultuur), en infrastructuur. Ik heb nu de politiek-bestuurlijke context, waarbinnen e-learning wordt ingevoerd, ook expliciet vermeld. Voor het overige veranderen mijn inzichten rond dit onderwerp niet echt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hoi Wilfred,
Ik vond het een leuk college en de voorbereidende opdracht is een ontzettend goede manier om vooraf over het onderwerp na te denken.
Ik vind alleen de term “politieke context” wat lastig. Waarom zou dit niet onder “management en processen” kunnen vallen? Dit is m.i. al een vrij brede actor, waarbinnen change management valt, maar ook hoe het MT/Directie erbij betrokken is en wordt, welke agenda’s en belangen er zijn en het managen van cursisten in brede zin.