Tijdens het congres e-learning in de zorg heb ik een sessie bijgewoond over e-learning in relatie tot stereotypen lerenden. Welke manier van leren past bij verschillende typen lerenden?
Katrien de Troyer van Iris Hospitaux Brussel ging via een enthousiaste en interactieve bijdrage in op verschillende typen lerenden:
- De social learner
- De leerder voor wie leren een verplichting is, de cynicus (interesse in kwaliteitsvolle cursussen en competitie).
- De computer nitwit (die worden in de watten gelegd). Zij legde een grote nadruk op het investeren in relaties met lerenden.
- Leren door te doen.
- De Einzelgänger (individueel leren, gestructureerde cursus)
- De overbevraagde professional (even snel oefenen, spelletjes, competitief ingesteld, leermoment van 23 minuten)
Iris Hospitaux Brussel heeft daarvoor zelfontwikkelde formules voor taalonderwijs ontwikkeld, waarmee men wil inspelen op deze typen (volledig online, blended, maatwerk). Daar heb je inderdaad een behoorlijke schaalgrootte voor nodig. Zij richten zich daarbij vooral op de intrinsiek gemotiveerde medewerkers. De Troyer vindt e-learning slecht passen bij een verplicht karakter.
Verder viel op:
- Deze organisatie investeert erg veel tijd in de invoering van e-learning. Niet een paar uur per week voor een projectleider.
- De verschillende formules hebben een specifieke ‘brand’. De Troyer gelooft erg in het branden van de type cursusontwerpen (HopiTAAL Brut voor de overbevraagde professional en de cynicus, HopiTAAL blend voor de social learner, HopiTAAL tout cours voor de Einzelgänger, HopiTAAL @yourservice).
- Ze houden veel rekening met laag opgeleiden, en met degenen die geen email gebruiken.
- Gebruik persoonlijke getuigenissen om gebruikers te motiveren.
- Geef meer autonomie als het kennisniveau toeneemt.
- In Brussel ontvangt men een bonus als men een bepaalde taaltoets haalt.
- Om mensen te motiveren en gemotiveerd te houden zijn social learning en communicatie heel erg belangrijk (gadgets, cursist van de maand, persoonlijk profiel, competitie-elementen toevoegen, zelfde logo en layout).
- E-learning is als een Rubik’s Cube: vele varianten zijn mogelijk en noodzakelijk.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie