E-learning en didactiek

Waarom zou je e-learning binnen het onderwijs toepassen, en hoe kan ICT bijdragen aan betere en/of vernieuwde manieren van het vormgeven van leeractiviteiten? Daarover ging een presentatie die ik vandaag heb verzorgd.

Vandaag heeft de VO-digitaal in het fraaie Posttheater van Arnhem twee nieuwe lesmethodes gelanceerd:

  • E-English
  • Tijd voor Geschiedenis

Ik mocht bij deze lancering de openingspresentatie verzorgen. Ik ben kort ingegaan op het begrip e-learning, op redenen om e-learning in te zetten en op de didactische meerwaarde van ICT voor het onderwijs. Ik heb hierbij ook een aantal stellingen gebruikt.

Opvallend was dat 4/5 van de zaal ‘de net-generation’ een reden vond om e-learning toe te passen. De stelling dat mobiele technologie in de klas tot te veel afleiding leidt, leverde de meeste stof tot discussie op. Op het moment dat je mobiele technologie gebruikt, zijn kaderleerlingen al afgeleid, stelde één docente. Zij geloofde niet in het maken van afspraken (andere docenten geloofden daar wel in). Een andere docent was bang dat je je bij de flipped classroom te afhankelijk maakt van de inbreng van leerlingen.

In de kern kwam mijn boodschap op het volgende neer:

  • E-learning is een breed koepelbegrip, dat verschillende vormen van leren met behulp van internettechnologie omvat.
  • De belangrijkste redenen om e-learning in te zetten zijn:
    • scholen hebben een pedagogische opdracht om leerlingen te leren omgaan met en te leren leren met ICT,
    • dankzij ICT kun je onderwijs meer personaliseren en flexibiliseren,
    • en dankzij ICT beschik je over een rijkere gereedschapskist om onderwijs en leren mee te faciliteren.
  • Vijf manieren die de toegevoegde waarde van ICT voor het onderwijs onderstrepen zijn:
    • je kunt op verschillende manieren het onderwijs flexibiliseren,
    • je kunt ICT gebruiken om leerlingen te laten creëren (bijvoorbeeld met sociale media),
    • je kunt met ICT een krachtige leeromgeving realiseren (denk aan het gebruik van online video of aan formatieve toetsen),
    • je kunt dankzij muren school doorbreken (bijvoorbeeld de onderwijsprojecten met astronaut André Kuipers of het gebruik van augmented reality)
    • en je kunt dankzij technologie leren beter transparant maken en monitoren (bijvoorbeeld met learning analytics).

Hieronder vind je de slides van mijn presentatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *