Via de blog
van John van Dongen heb ik de recent gelanceerde Toolkit E-didactiek
van het Ruud de Moor Centrum ontdekt. Aan de hand van scenario’s worden docenten wegwijs gemaakt op het gebied van ICT in het onderwijs. Je kunt bijvoorbeeld technologie als uitgangspunt nemen (bijvoorbeeld het elektronisch portfolio) of een bepaalde handeling (werkstuk maken in de klas). Deze handelingen worden in de vorm van een vraag gepresenteerd. Daarnaast kun je voor een scenario kiezen (met tips en valkuilen) of achtergrondinformatie raadplegen.
Een mooi initiatief, vind ik. Maar op onderdelen is er wel wat op aan te merken. Uiteraard zal deze toolkit verder gevuld moeten worden. Ik hoop dat de toolkit onderdeel uitmaakt van het reguliere werk van het Ruud de Moor Centrum, en niet het eindresultaat is van een tijdelijk project. Verder vraag ik me af of de labels van de handelingen wel logisch zijn gekozen. Welke associatie heeft een docent bij supervisie en monitoren, intervisie of groepsdynamica als het gaat om zijn/haar eigen onderwijs? En van de tip
Wanneer uw instelling geen gebruik maakt van Blackboard, kunt u via de site coursesites.blackboard.com een gratis Blackboardmodule aanmaken voor de duur van 30 dagen. Alle Blackboardmodules beschikken over een beveiligd discussieforum. Accounts in deze module zijn gratis en door de docent aan te maken.
word ik anno 2007 wel héél moe…. Het zou verboden moeten in een neutrale -met subsidiegeld ontwikkelde- toolkit tips en aanbevelingen op te nemen die zich concentreren op één (commerciële) elektronische leeromgeving.
Grappig, overigens, om te zien dat een aantal keren naar door mij ontwikkelde screencasts wordt verwezen (die trouwens wel al wat ouder zijn).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie