De taalontwikkeling van kinderen wordt beïnvloed door de mate en wijze waarop thuis wordt gelezen. In hoeverre zullen tablettechnologie en elektronische boeken hier van invloed op zijn? Deze vraag verkent Sarah Vaala in Swipe, Tap, Flick and . . . Read? Research on Children and E-Books. Een duidelijke antwoord is overigens nog niet te geven. Dat maakt de vraag echter niet minder relevant.
Samen met collega’s voert zij verkennend onderzoek uit naar de wijze waarop ouders samen met jonge kinderen e-boeken lezen, en naar hoe ouders aankijken tegen de impact van e-boeken op de taalontwikkeling van hun kinderen. Daarbij kijkt men ook naar de keuze voor het platform waarop elektronische boeken worden gelezen.
Elektronische boeken worden nadrukkelijk gekozen om specifieke interesses en kennis te ontwikkelen (bijvoorbeeld over ruimte). De keuze voor boeken wordt bepaald door ouders, kinderen of gestimuleerd door ouders.
Er is verder nog weinig te zeggen over de uitkomsten van het onderzoek. Sterker: Vaala roept ouders op om deel te nemen aan een nieuwe studie.
Ik vind dergelijke studies van belang. We moeten expliciet stil staan bij de uitdagingen en kansen van tablettechnologie en elektronische boeken voor onderwerpen als taalontwikkeling. Ik vermoed dat deze media -alleen al vanwege de kosten- een nog hogere drempel hebben dan papieren boeken. Wellicht ontwikkelen kinderen ook andere digitale vaardigheden via deze media, of leren zij meer omdat de content rijker is dan de inhoud van een papieren boek.
Als deze aannames kloppen, dan wordt een nieuwe vorm van sociale ongelijkheid geïntroduceerd. Scholen, bibliotheken, de overheid en bedrijven als Apple hebben m.i. de maatschappelijke verantwoordelijkheid om deze ongelijkheid tegen te gaan.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie