Duwtje in de rug kan rendement MOOCs verbeteren

Hoe kun je bevorderen dat de ‘completion rates’ van massive open online courses verbeteren? Recent onderzoek laat zien dat een eenvoudige prikkel de betrokkenheid van lerenden al kan verbeteren, en vervolgens kan leiden tot een hoger rendement.

Completion
Foto: JustalilSnarky, Flickr

Karis Hustad schrijft over een onderzoek aan de Kellog School of Management van de Northwestern University, waarin is gekeken of  het ‘engagement’ van deelnemers aan een MOOC via een eenvoudig ‘duwtje in de rug -“nudge”- kon worden verbeterd. De onderzoekers hebben een email gestuurd aan 175 deelnemers waarin deze werden herinnerd om deel te nemen aan online discussies. Een groep van 160 deelnemers fungeerde als controlegroep. De onderzoekers veronderstelden dat deelnemers die meer actief waren, de cursus eerder zouden afronden.

Deze eenvoudige prikkel leidde tot een toename van het bezoek aan het online forum met 28%, en -vergeleken met de controlegroep- tot 97% meer bijdragen. In het algemeen bleken deelnemers die deze email ontvingen 13% vaker de toets van de week erna af te ronden.

In een tweede experiment bleken deelnemers die op een eenvoudige manier werden geprikkeld, 10% vaker wekelijkse toetsen te maken (met betere resultaten).

De onderzoekers concluderen dat je deelnemers aan MOOCs op vrij eenvoudige manieren kunt motiveren, met meer ‘engagement’ tot gevolg. Zij stellen dat MOOCs vaak kwalitatief hoogstaande content bevatten, maar onvoldoende commitment weten te creëren.

Ik herken deze uitkomsten wel. Je kunt met betrekkelijk geringe inspanningen participatie binnen MOOCs vergroten. Een interessante vraag daarbij is of deelnemers zich ook laten motiveren door geautomatiseerde duwtjes in de rug, of dat deze prikkels herkenbaar van authentieke begeleiders afkomstig moeten zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *