Duitse jongeren kunnen niet zonder internet, maar ‘multitasken’ nauwelijks

Via Martin Ebner heb ik deze Duitse studie over
jongeren, informatie en multimedia ontdekt.

In dit onderzoek is het mediagedrag van 12-19 jarigen onder de loep gehouden (n=1208). De auteurs maken
duidelijk hoe zeer het medialandschap is veranderd door de opkomst van de mobiele telefoon, en het internet.
Begrippen als 'televisie' en 'radio' krijgen steeds vaker een andere betekenis omdat jongeren steeds vaker via
internet TV kijken of radio luisteren.

Enkele opvallende uitkomsten:

  • Jongeren beschikken eerder over een computer dan over een TV.
  • Bijna alle jongeren beschikken over een mp3-speler en een mobiele telefoon.
  • Nagenoeg alle jongeren hebben toegang tot internet. Meer dan de helft van alle jongeren beschikt over een
    eigen internetaansluiting.
  • De TV is nog net iets populairder dan het internet. Maar als je jongeren vraagt welk medium zij het minste
    kunnen missen, is het antwoord: het internet.
  • Jongens spelen veel vaker computerspellen dan meiden.
    De meerderheid van gamers speelt wel eens een spel waarvoor zij eigenlijk te jong zijn.
  • Jongeren gebruiken het internet vooral om te communiceren (instant messaging, chat, communities). E-mail blijft sterk achter bij instant messaging. Voor nieuwsgaring vertrouwen jongeren vooral op traditionele media.
  • Er zijn grote verschillen in de mate waarin jongeren boeken lezen.
  • Een minderheid voert andere activiteiten uit, terwijl men internet. 47% van de meiden telefoneert mobiel. Dat is verreweg de hoogste score als het gaat om 'multitasking'.

Dit onderzoek bevestigt mijn beeld dat jongeren op grote schaal gebruik maken van internet, maar dat ook sprake
is van een diversiteit in gebruik. Geslacht, leeftijd en opleidingsniveau zijn daarop van invloed.

Misschien ter geruststelling van menig bezorgde lezer: deze jongeren ontmoeten vrienden ook nog heel vaak.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. In deze studie lees ik vooral terug wat ik ook uit eigen ervaring al heb ontdekt namelijk dat jongeren op een vrije eendimensionale wijze gebruikmaken van de computer: Het gaat vooral om communiceren met msn, spelletjes spelen, werken aan schoolprojecten en muziek luisteren. Hij bezoeken van fora, blogs, nieuwsgroepen komt nauwelijks voor. Evenals het gebruik van de computer voor zaken als beeld- en video bewerking, geluidsbewerking, programmeren en/of leertoepassingen (bijvoorbeeld een vreemde taal leren).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *