Drie voordelen van blockchain-technologie voor het onderwijs

Blockchain-technologie bestaat inmiddels al meer dan tien jaar. Deze technologie wordt nog nauwelijks door onderwijsinstellingen toegepast. Volgens Craig Guillot heeft deze technologie echter drie belangrijke voordelen voor onderwijsinstellingen.

Als nieuwe technologie opkomt dan nemen we vaak ruim de tijd om erover te praten en om de mogelijkheden ervan te verkennen. Vervolgens gaan we de nieuwe technologie in een traag tempo toepassen.

Persoonlijk vind ik dat een goede zaak. Haastige spoed is immers zelden goed. Een traag tempo voorkomt technologie gedrevenheid. Een zorgvuldige adoptie voorkomt didactische drama’s omdat je ook de effecten van het gebruik van nieuwe technologie moet onderzoeken. En ook daar gaat de nodige tijd inzitten.

Wel kun je je afvragen of we binnen het onderwijs niet heel veel tijd nemen om nieuwe technologie te adopteren. Blockchain-technologie bestaat bijvoorbeeld al meer dan tien jaar. De eerste keer dat ik er over schreef, was bijna acht jaar geleden.

Blockchain is een digitaal, gedecentraliseerd, grootboek van chronologisch opgeslagen bestanden die een geschiedenis bevatten van alle transacties uit het verleden. Dit digitale gedecentraliseerde grootboek wordt gerealiseerd door een netwerk van computers. Je kunt transacties niet manipuleren omdat ze op meerdere computers zijn vastgelegd. Dit zou moeten leiden tot een betere manier van opslaan van digitale informatie (veilig, valide, betrouwbaar). Binnen het onderwijs wordt volgens Guillot vooral gekeken naar het veilig, valide en betrouwbaar opslaan van diploma’s, getuigschriften, certificaten en documenten met betrekking tot stages.

Drie manieren waarop het onderwijs de kracht van deze technologie kan benutten, zijn volgens hem:

Het op een betere manier vastleggen van gegevens

Volgens Craig Guillot maken veel onderwijsinstellingen gebruik van verouderde student informatiesystemen. Deze systemen zijn niet in staat om resultaten en certificaten vast te leggen die lerenden bij andere instituten en platforms hebben behaald. Sommige universiteiten zijn al aan het experimenteren met blockchain-technologie om de “educational journey” tijdens en na het onderwijs te documenteren. Arizona State University gebruikt bijvoorbeeld de applicatie MyPath om eisen aan een diploma bij te houden. Zij gebruiken blockchaintechnologie om de paden van lerenden na hun afstuderen in kaart te brengen.

Disruptie van verouderde systemen

Veel universiteiten vertrouwen op de historische maar verouderde operationele modellen van hun administratiekantoren. Deze systemen blijken online onderwijs en gedistribueerde  onderwijsmodellen, waarbij lerenden niet alleen bij één instelling studeren, onvoldoende te ondersteunen. Leidinggevenden hebben er vaak weinig vertrouwen in dat data  voldoende geïntegreerd zijn. Blockchain-technologie zou deze integratie kunnen bevorderen, onder meer omdat het meerdere geauthenticeerde gebruikers dezelfde informatie kunnen openen, invoeren en gebruiken.

Mijn opmerking: studentinformatiesystemen zijn inderdaad vaak verouderd, als het gaat om het ondersteunen van een leven lang leren (andere doelgroepen dan reguliere studenten, ander aanbod dan opleidingen met een vaste opbouw en doorlooptijd, studeren bij meer instellingen en op andere manieren). Het verouderde karakter heeft echter niet alleen te maken met het vastleggen van gegevens, maar ook met het faciliteren van alternatieve manieren van inschrijven.

Financiën en financiële hulp

Blockchain-technologie kan worden gebruikt om financiële hulp aan lerenden sneller en op een transparantere manier te verwerken, terwijl de naleving van de regels wordt gewaarborgd. Er zijn ook al instellingen die betalingen met cryptocurrency accepteren.

Mijn opmerking: persoonlijk heb ik problemen met cryptocurrency (speculatieve karakter, energieslurpend karakter, laagdrempelige manier om geld wit te wassen, sterk wisselende koersen).

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *