Drie uitdagingen op het gebied van digitale credentials

Volgens Kelly Hoyland van 1EdTEch (het vroegere IMS) bieden digitale credentials, zoals digitale certificaten en badges, veel mogelijkheden voor het onderwijs en de arbeidsmarkt. Toch zijn er volgens haar drie belangrijke redenen waarom digitale credentials nog niet wijdverbreid in gebruik zijn.

Werknemer die op de werkplek leert en microcertificaten verkrijgt.
DALL-E: werknemer die op de werkplek leert en microcertificaten verkrijgt.

Hoyland baseert zich hierbij op een recent gehouden 1EdTech-conferentie.

De eerste reden is dat werkgevers vaak niet begrijpen wat digitale credentials zijn of hoe ze gebruikt moeten worden. Om dit probleem aan te pakken, wordt aangeraden om de focus te verleggen van badges naar bekwaamheden die werkgevers zoeken. Onderwijsinstellingen kunnen samenwerken met specifieke werkgevers of industrieën om hun behoeften beter te begrijpen en hierop in te spelen. Je zou met een systeem voor credentials of badges moeten starten in een kleinere regio, en de waarde van digitale credentials nadrukkelijk moeten verbinden met tekorten die werkgevers ervaren ten aanzien van bepaalde bekwaamheden die zij belangrijk vinden.

De tweede reden heeft te maken met lerenden die niet weten hoe ze digitale credentials moeten gebruiken of delen. Ondanks dat aanbieders van digitale wallets of badges vaak instructies verstrekken, zouden onderwijsinstellingen lerenden moeten helpen begrijpen wat de credentials inhouden en hoe ze gebruikt kunnen worden. Door de waarde van deze credentials te bespreken, kunnen lerenden beter communiceren over hun verworven bekwaamheden, zelfs als werkgevers de specifieke technologie niet kennen.

De derde reden, tenslotte, is dat onderwijsinstellingen zich zorgen maken over de overdraagbaarheid van digitale credentials buiten hun eigen systeem. Daarom is het belangrijk om aanbieders te kiezen die open standaarden volgen. Dit zorgt ervoor dat lerenden hun credentials gemakkelijk kunnen transporteren naar andere systemen of wallets. De lerende blijft eigenaar van de eigen digitale credentials. Er worden ook initiatieven genomen om bredere en meer open marktplaatsen te creëren voor het opslaan en delen van digitale credentials.

Volgens Kelly Hoyland zijn er verschillende initiatieven die onderwijsinstellingen ondersteunen bij het implementeren van digitale credentials. Deze initiatieven, zoals de TrustEd Microcredential Coalition en de Badging Coalition, helpen volgens haar bij het overbruggen van de kloof tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

Samenvattend zijn tips voor aanbieders van digitale credentials:
1. Leg de focus op bekwaamheden die relevant zijn voor werkgevers.
2. Werk samen met specifieke industrieën of regionale werkgevers.
3. Ondersteun lerenden bij het begrijpen en gebruiken van hun credentials.
4. Kies voor aanbieders die open standaarden volgen.

Mijn opmerkingen

Hoyland kiest op zich terecht voor een focus op werkgevers, lerenden en open standaarden. Toch mis ik nog een reden. Volgens mij focussen onderwijsinstellingen zich nog steeds op het diploma als referentie voor het bereiken van leeruitkomsten. Je kunt je ook richten op digitale credentials, waar een diploma dan één uiting van is (naast een digitaal certificaat en een microcredential).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *