Models for Building Knowledge in a Technology-Rich Setting: Teacher Education onderzoekt in hoeverre elektronische portfolio's, negotiative concept mapping en een specifieke vorm van elektronische discussies passen bij de principes van kennisconstructie van Scardamalia en Bereiter; twee Canadese wetenschappers die een vooraanstaande positie innemen binnen de social-constructivistische stroming.
Het onderzoek heeft betrekking op een lerarenopleiding, waar ICT veel wordt gebruikt. Deze context, is mijn ervaring, maakt nogal wat uit.
De auteurs vatten onder meer twaalf principes van kennisconstructie samen, leiden de drie toepassingen in en beschrijven hoe deze toepassingen gebruikt zijn voor kennisconstructie. Met name de toepasiingen negotiative concept mapping en de elektronische discussie (ondersteund met iconen) blijken het beste te passen bij de opvattingen van Scardamalia en Bereiter.
authentic problems, negotiated meaning based on the premise that ideas are improvable, accommodation of socially constructed notions and personally-held meanings, contextualized learning through diversity of ideas, wrestling with ill-structured professional problems in their full complexity, collective and shared input and responsibility through democratic participation in the knowledge building, consideration of authoritative sources, building discourse leading to improved readiness for the teaching profession and assessment of self and peer ideas that through negotiation allow for continual reflective assessment by the growing practitioner.
Het is een tijd geleden dat ik een artikel tegenkwam waarin (t)e-learning gerelateerd werd aan de opvattingen van deze twee Canadese wetenschappers. Een jaar of zeven geleden mocht ik mij daar zelf mee bezig houden (met mijn enige wetenschappelijke publicatie als resultaat). Kennisconstructie volgens de principes van Scardamalia en Bereiter werkt, maar is niet eenvoudig vorm te geven.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie