Drie innovatiegolven bij (t)e-learning

In Waves of Innovation: From Open Source to Open Learning gaat Sam Adkins in op de ontwikkeling van open source software en open educational resources, in relatie tot (t)e-learning. Volgens Adkins is sprake van een innovatie die verder gaat dan een ander business model. Hij signaleert een impact op (t)e-learning als geheel. Dus op gebruikte applicaties, op de rol van de docent, het ‘learning paradigm’, de focus van het didactisch ontwerp, enzovoorts.

In totaal onderscheidt Adkins rond (t)e-learning drie golven van innovatie. Tijdens de eerste golf wordt technologie binnen leersituaties geïntroduceerd (klassieke e-learning).


The primary innovation is the quantitative and qualitative consistency of delivery. It also overcomes the logistical limitations of physical classroom training.

Bij deze vorm van e-learning is sprake van ‘one-size-fits-all’, en van instructie. Het leermanagementsysteem is de dominante applicatie.

De tweede innovatiegolf komt volgens Adkins op met de ontwikkeling van open source producten. Er ligt een grotere nadruk op de behoefte van docenten, en op leren in plaats van instructie. Het course managementsysteem is het dominante product.


The learning paradigm is still one-to-many but customized to groups. The primary innovation is the pedagogical adaptation to the needs of specific learner groups.

Volgens Adkins is de derde innovatiegolf net zichtbaar. Tijdens deze golf -sterk beïnvloed door web 2.0- heeft de lerende volledige controle over het leren, schrijft Adkins. Docenten participeren, er is sprake van gepersonaliseerd leren en de leden van de gemeenschap bepalen wat en hoe geleerd wordt. Er is nog geen sprake van een dominante technologie.


The primary innovation is technology-based social engineering.

In het tweede deel van zijn bijdrage zet hij de technologieën af tegen een product-levenscyclus. De fase van waardecreatie is hierbij erg belangrijk. Adkins stelt dat de dienstverlening rond het product de waarde van open source software bepalen. De waardecreatie bij web 2.0 software wordt vooral veroorzaakt door user-generated content en data.


In terms of adoption, it enables very large numbers of people to not only get access to learning but to participate in the development of it. Open learning could potentially replace both commercial and open source products.

Een boeiend artikel. Wel vraag ik me af of het onderscheid in drie golven voldoet. Binnen Adkins’ eerste golf hebben zich immers ook veel vernieuwingen voorgedaan, waar onvoldoende recht aan wordt gedaan door ze op één hoop (of eigenlijk golf) te gooien. Denk bijvoorbeeld aan meer aandacht voor didactiek en een verschuiving van zelfstandig naar samenwerkend leren. Zie bijvoorbeeld mijn artikel Omzien in verwondering: de (prille) geschiedenis van e-learning uit 2003 en het meer recente E-learning 2.0: sociaal, flexibel en persoonlijk. Daarnaast vraag ik me af of de invloed van open source software en web 2.0 niet veel meer in elkaars verlengde liggen, waardoor eerder sprake is van één golf. Tenslotte is het goed om je te realiseren dat de ene golf niet verdwijnt als de andere verschijnt. Traditionele vormen van e-learning zullen -verwacht ik- altijd blijven bestaan omdat ze goed passen bij bepaalde leerdoelen (denk aan compliancy-based leren; e-learning cursussen die lerenden voorbereiden op veranderende wet- en regelgeving).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *