Draagt het Amerikaans onderwijs bij aan innovatie?

Degenen die het Amerikaanse onderwijs als lichtend voorbeeld voor het onze beschouwen, raad ik aan de blogpost Friedman: U.S. education system endangering global competitiveness te lezen.

Volgens de auteur -die zich baseert op de bekende columnist Thomas Friedman- zou het Amerikaanse onderwijs verrijkt moeten worden met ondernemerschap, innovatie en creativiteit.

Hij onderscheidt echter tien factoren die belemmerend werken. Bijvoorbeeld de onvoldoende professionalisering van docenten, de onvoldoende adoptie van technologie, het accent op reproductie van informatie of de aversie van onderwijsgevenden ten opzichte van vernieuwingen.

Of wat te denken van de stelling dat scholen 'fuseren' met gevangenissen:


As soon as students enter schools, they lose many of their fundamental rights, including the right to free speech. Students who do not wish to conform to prison-like, automaton production must develop individual creativity to survive… often at a price.


Het is te hopen dat de auteur overdrijft. Want zijn typering is ronduit dramatisch te noemen. Uiteraard gaat hij ook een aantal keren kort door de bocht (verzet tegen innovatie heeft vaak goede redenen; je hoeft niet persé technologieën van jongeren over te nemen). De bijdrage zet je in elk geval aan het denken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *