Het is af en toe zinvol om je de vraag te stellen waarom ICT in het onderwijs moet worden toegepast. Verhoogt ICT bijvoorbeeld de productiviteit van docenten?
Het artikel Blended Learning Is Making Teachers More Productive in the Classroom. Here’s How is van behoorlijk introducerende aard. Toch staan er enkele vermeldenswaardige zaken in:
- Door blended learning toe te passen, leren lerenden hoe zij ICT kunnen gebruiken als effectief leermiddel. Ze leren bijvoorbeeld beter informatie te zoeken en verwerken.
- Lerenden kunnen met ICT meer complexe artefacten ontwikkelen dan zonder ICT. Bijvoorbeeld een programma maken, in plaats van een tekening.
- Lerenden ontwikkelen ook basale ICT-vaardigheden dankzij blended learning. Ze gebruiken ICT in hun dagelijks leven intensief, maar lang niet altijd effectief. Blended learning helpt daarbij.
- Docenten zijn meer betrokken bij lerenden. Dit wordt niet echt verder uitgewerkt. Maar je kunt inderdaad meer zicht krijgen op de voortgang van het leren, dankzij ICT. Ook kun je groepsbijeenkomsten gebruiken om lerenden meer individuele aandacht te geven en om meer met lerenden te interacteren.
In feite zijn dit redenen om ICT in het onderwijs in te zetten. Zie ook mijn blogpost van vrijdag j.l.
Verder meldt de auteur dat er in de VS marktplaatsen voor online onderwijs zijn waar docenten lesplannen voor 1 dollar te koop kunnen aanbieden aan hun collega’s. Het lage bedrag en grote aanbod kunnen leiden tot een interessante inkomstenbron. Dit werpt wel de vraag op wie eigenaar is van de lesplannen. Ik denk overigens dat dit in ons land vanwege de schaalgrootte niet gaat werken. En hoe verhoudt een dergelijk initiatief zich tot open education?
Waar ik het niet mee eens ben?
- Met de stelling dat het verkrijgen van informatie het meest krachtige is dat je met een computer kunt doen (en creëren en communiceren dan?)
- Scholen voor voortgezet onderwijs moeten lerenden voorbereiden op online leren omdat lerenden hier op universiteiten veel mee te maken krijgen. Dit argument hoor ik al vele jaren. De mate waarin een universiteit of hogeschool ICT gebruikt valt echter vaak mee (of tegen). Bovendien hoor je in het hoger onderwijs dat men meer ICT moet toepassen omdat de nieuwe generatie studenten dat zo gewend is.
- De vlag van het artikel dekt de lading niet echt. Waar zit de verhoogde productiviteit in?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie