Studiedata is een verzamelnaam voor een breed scala aan gestructureerde gegevens die binnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten benut kunnen worden voor het verbeteren van onderwijs en opleiden. Gisteren is de rijk geïllustreerde website ‘Doe meer met studiedata‘ gelanceerd. Een ‘must’ voor iedereen die betrokken is bij en belangstelling heeft voor studiedata. En dat is eigenlijk iedereen binnen het onderwijs.
Deze website is het initiatief van de ‘zone Studiedata’. Deze zone is onderdeel van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Volgens deze zone kan het gebruik van studiedata bijdragen aan de kwaliteit van onderwijs, de effectiviteit van het onderwijs en de efficiëntie van het onderwijs. Learning analytics maakt hier deel van uit, maar bijvoorbeeld ook het gebruik van studiedata voor het genereren van managementinformatie.
De website bestaat uit de volgende onderdelen:
Datagedreven werken.
Dit onderdeel bevat artikelen en andere bronnen zoals een referentiekader voor het verantwoord gebruik van studiedata en een statistisch handboek studiedata. Verder vind je hier praktijkverhalen. Een zeer informatief onderdeel is bijvoorbeeld de strategische tekening met uitgebreide toelichting over ‘datagedreven werken’, die de visie weergeeft van de zone Studiedata over het veilig en betrouwbaar benutten van studiedata. Hoe kom je bijvoorbeeld van data tot inzicht? Welke ethische principes hanteer je? Hoe schaal je projecten op? Welke randvoorwaarden moet je realiseren?
Ik gebruik zelf trouwens liever de de term ‘data informed’. Ed Tech bedrijven en (Amerikaanse) consultancyfirma’s gebruiken graag de term ‘datadriven‘. Het gaat dan niet om ‘gedrevenheid’, maar om het je laten leiden door data. Daar gaat het m.i. niet om. Je gebruikt studiedata, je laat je er niet door leiden.
Wat betekent dit voor mij?
Vanuit acht perspectieven, aan de hand van persona’s, wordt beschreven wat studiedata betrokkenen binnen het onderwijs kunnen opleveren. Het gaat daarbij om de bestuurder, de opleidingsdirecteur, de beleidsmaker, de student, de docent, de studentenbegeleider, de onderzoeker en de ondersteuner.
Ik weet dat er onderwijsinstellingen zijn die het monitoren van studiegedrag binnen digitale leeromgevingen uitschakelen. Hopelijk draagt de informatie op deze website bij tot het ongedaan maken van deze maatregel. Bij online leren heb je minder zicht op de voortgang van lerenden als je online leergedrag niet monitort. Je ziet de lerenden immers minder. Je kunt niet tijdig interveniëren, bijvoorbeeld bij dreigende uitval, als je niet monitort. Bovendien krijgen lerenden beter inzicht in hun studievoortgang, planning en keuzemogelijkheden in het curriculum.
Naarmate je meer aan online leren doet, wordt het belang van learning analytics en het gebruik van studiedata groter. Online leren zonder learning analytics is als zeilen zonder navigatiesysteem. Je komt wel op een bestemming aan, maar mogelijk niet op de plek die de bedoeling is. Ook doe je er langer over en loop je kans averij op te lopen omdat je ondieptes snel over het hoofd ziet.
Over ons. Informatie over de initiatiefnemers.
Contact. Toelichting overbodig.
Doe de quickscan studiedata.
Met behulp van dit instrument krijg je een overzicht van de volwassenheid van jouw instelling op het gebied van het veilig en betrouwbaar benutten van studiedata. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in vier niveaus (van pionier tot (externe) keten) en vijf dimensies (strategie & beleidsvorming, mensen & cultuur, organisatie, governance & sturing, informatietechnologie). De dimensie ‘curriculum’ zou m.i. hierin wellicht niet misstaan: zet je studiedata in om je les te verbeteren, de onderwijseenheid, de opleiding of het onderwijsbeleid van de instelling?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie