Doe eens internationaal, NS!

Ik ben afgelopen vrijdag voor een lang weekend naar Berlijn vertrokken (vandaar de stilte op deze blog). Vanuit mijn woonplaats Nijmegen met de trein naar Deventer. Vandaar uit met de internationale trein vanuit Amsterdam naar Berlijn. Dat was althans de bedoeling. In Deventer bleek namelijk dat deze internationale trein dankzij een machinistenstaking in Duitsland niet verder reed dan Bad Bentheim. Reizigers voor Berlijn kregen het advies via Arnhem en Duisburg met de ICE naar Berlijn te gaan. De ICE reed immers wel.

Natuurlijk kun je de NS niet verwijten dat die internationale trein niet reed. Wat ik de NS wel verwijt is dat zij  flinkt tekort zijn geschoten in hun informatievoorziening.

  • Ik heb vrijdagochtend tot 10 uur de website van de NS in de gaten gehouden. Waren er vertragingen? Vielen treinen uit? Met geen woord repte de website bij "storingen" van uitgevallen internationale treinen.
  • De NS maakte pas in Deventer melding van de verstoorde dienstregeling. Waarom niet al in de trein van Nijmegen naar Arnhem omgeroepen dat reizigers met bestemming Duitsland geadviseerd werden om via Arnhem te gaan? De spoorwegklanten reizen toch niet alleen binnen landsgrenzen? Nu moest ik terug naar Arnhem om daar bijna 50 minuten te wachten op de ICE. Als ik het nieuws al in de trein tussen Nijmegen en Arnhem had gehoord, dan was ik meteen in Arnhem uitgestapt en had daardoor de ICE kunnen nemen van 11.37 uur in plaats van 13.37 uur.
  • De overigens vriendelijke juffrouw op het perron in Deventer wist mij nauwelijks informatie te geven over het treinenverloop in Duitsland. Haar Pocket PC bevatte alleen maar info over treinen in Nederland.

Ik kwam dus twee uur later dan gepland èn dan noodzakelijk was aan in Berlijn. De ICE zat overvol. Maar daar kon de NS weer niets aan doen. De terugreis, vandaag, verliep weer veel voorspoediger. En dan merk je hoe aangenaam en milieuvriendelijk dit vervoersmiddel voor dit type bestemming eigenlijk is.

Bahnhof


Het vrij nieuwe hoofdstation in Berlijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *