Ik ken geen Nederlandse voorbeelden, maar volgens Scott Jaschik komt het steeds vaker voor dat leerlingen hun docent tijdens het lesgeven opnemen en het filmpje vervolgens op YouTube plaatsen. Veel docenten hebben hier bezwaar tegen:
To colleges and faculty members, the filming raises a variety of issues — with regard to their intellectual property and their dignity. Oftewel:
- Iedereen kan zien hoe zij doceren (en welke fouten zij eventueel maken).
- De les zou hun intellectueel eigendom zijn.
Stephen Downes vindt dit laatste argument onzin aangezien een les het resultaat is van interactie tussen docent en leerlingen. De leerling is dus ‘mede-eigenaar’.
Mee eens. Maar ik heb een ander bezwaar: privacy. Ik zou er echt problemen mee hebben als iemand mij zonder toestemming zou filmen en het resultaat vervolgens op Internet zou zetten. Zou men mij om toestemming vragen, dan zou ik die geven. Mits ik het filmpje mag autoriseren. Dat doe ik namelijk ook altijd met geschreven interviews. En filmpjes kun je ook zódanig monteren dat er een verkeerd beeld kan ontstaan.
Je kunt leerlingen overigens ook voor zijn. De Universiteit van Wageningen stelt docenten in staat om op een eenvoudige manier hun college te podcasten of vodcasten. De resulaten komen overigens niet op YouTube terecht maar binnen de beslotenheid van BlackBoard.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik vraag me af in hoeverre een les volgens de wet intellectueel eigendom is, maar ik denk dat Stephen Downes door een rechter toch in het ongelijk gesteld zou worden.
Om een college bij te wonen betalen studenten collegegeld. Voor dit geld worden ze niet eigenaar van de les of het college dat gegeven wordt, maar van de kennis die aan hen word overgedragen.
Met deze kennis zijn ze vrij om te doen wat ze willen, maar voor het college zelf geld dit natuurlijk niet.
Daarnaast mag men in het openbaar ook geen gesprekken opnemen en online plaatsen zonder hier toestemming voor te vragen. Ik denk dan ook niet dat dit bij colleges wel ongevraagd zal mogen.
Mobieltjes worden niet geleverd met een wellevendheids-gebruiksaanwijzing. Misschien kun je zoiets als school regelen in een internetprotocol (opnemen: ja, verspreiden: nee).
Want het zijn niet alleen juffen (m/v) die last hebben van ongevraagde filmpjes. Alleen heet het bij juffen (m/v) ‘issues with regard to their dignity’ en bij medescholieren gewoon ‘pesten’.