Van 11.40 tot 12.40 uur heb ik tijdens Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT zelf een sessie verzorgd over Docenten effectiever professionaliseren dankzij ICT . Volgens mij kan professionalisering van docenten beter. In deze sessie heb ik met de aanwezigen verkend hoe je met behulp van nieuwe technologie leren van docenten op een alternatieve manier vorm kunt geven. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is de combinatie van formeel en informeel leren, en het gebruik van diverse online leeractiviteiten.
Tijdens de sessie hebben we geïnventariseerd hoe op dit moment professionalisering van docenten op het gebied van digitale didactiek plaats vindt. Daar zaten workshops en gebruikerstrainingen bij, maar ook leergangen op het gebied van ICT en leren, sessies waarin docenten samen nadenken over onderliggende concepten en 1 op 1 coaching (op de werkvloer).
Knelpunten bij het organiseren van professionalisering hebben te maken met faciliteiten (zoals een stabiele en betrouwbare ICT-omgeving), een gebrek aan digitale vaardigheden sec, geen visie op ICT en leren, en aspecten rond de attitude van docenten (geen noodzaak voelen voor veranderingen, angst niet aan verwachtingen te kunnen voldoen).
Ik ben vervolgens vooral ingegaan op manieren van leren die meer gericht zijn op integratie van werken en leren, op een integratie van onderwijsontwikkeling en professionalisering, en die bijdragen aan double loop learning (waarbij je niet alleen kijkt of functionaliteiten werken, maar waar je ook oog hebt voor het onderliggende concept.
Hieronder vind je mijn presentatie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie