Docent als digitale Socrates

Het New Jersey Institute of Technology concludeert op basis van onderzoek dat succesvol online leren staat of valt bij de vraag of docenten snel vertrouwen weten te wekken bij lerenden. Dat blijkt uit dit kort en bondige artikel, waaruit zinvolle tips voor docenten te halen zijn.

"The most effective on-line teachers establish communication early and quickly. "Team members must perceive the instructor’s presence as soon as they enter the course," said Hiltz. "Instructors do this by providing students with clear course introductory information and personal introductions that set the climate for warmth and responsiveness. By "swiftly" replying to each student’s initial comments, and modeling constructive responses, the most effective professors provide students with a sense that there really is a professor at the other end of the communication link and reinforce responsive behavior in students."

Voorwaarde hiervoor is volgens mij dat docenten erg gedreven moeten zijn om ICT bij hun onderwijs te gebruiken (en het niet moeten beschouwen als een extra "last").

Leuke vergelijking: de docent als "digitale Socrates".

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *