DIY-onderwijs is complexer dan je denkt

Volgens Marie Bjerede bevorderen technologisch-didactische ontwikkelingen zelfgeorganiseerd en gepersonaliseerd leren (Do It Yourself, DIY). Volgens mij is dat echter maar voor de helft waar.

De opkomst van open educational resources (zoals de Khan Academy) en sociale media leiden tot een modularisering van het onderwijs, en zullen leiden tot Do It Yourself-onderwijs. Bjerede schrijft:

The disassembly of traditional educational products and processes into modular pieces invites students and educators to mash up apps and lessons and processes in ways that are more appealing, enjoyable, or effective for a particular learner or group. This puts us on the path to personalized learning.

Meer keuzevrijheid, meer mogelijkheden, meer eigenaarschap. Bjerede ziet deze ontwikkeling, in combinatie met mobiele en draadloze technologie, als een belangrijke impuls voor onderwijsvernieuwing waar ‘Edupunks’ voor pleiten:

  • Meer rekening houden met individuele leerbehoeften en met andere leerdoelen, dan de gebruikelijke.
  • De lerende meer centraal, meer verantwoordelijkheid voor het eigen leren.
  • Meer afwisseling.
  • Meer mogelijkheden voor samenwerkend leren.
  • Meer “learning to make”, in plaats van “making to learn”.

Technologisch-didatctische ontwikkelingen hebben die potentie inderdaad. Toch leidt dit niet zonder meer tot ander onderwijs. Opleidingen, leerlijnen en leertrajecten zijn namelijk samenhangende gehelen. Het is erg complex om kleine leereenheden te assembleren of te arrangeren tot één geheel. Het is de vraag of dit proces op een ‘DIY-manier’ kan plaats vinden. Denk bijvoorbeeld aan de ‘paradox of choice‘ (hoe meer keuzemogelijkheden, des te ongelukkiger mensen vaak worden). Ik heb het idee dat Marie Bjerede deze complexiteit schromelijk onderschat.

Dat wil niet zeggen dat ‘Doe het zelf’-leren niet mogelijk is. Zelfgeorganiseerd leren kan prima dankzij deze ontwikkelingen, zelfgeorganiseerd opleiden (nog steeds noodzakelijkelijk met het oog op het civiel effect) is een stuk ingewikkelder.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. hoi Wilfred. Ben het met je eens. Zelfsturend leren en autonomie is erg lastig, ikzelf, en jij ook kan er over meepraten. Momenteel proberen we het met een aantal groepen leerlingen verspreid over Europa. Dit zijn voornamelijk dropouts en leerlingen (ook volwassenen) van integratieprojecten. Wat we merken is dat om autonomie en zelfsturend leren van de grond kan komen als er inderdaad eigenaarschap is, wat we stimuleren door de leerlingen zelf onderwerpen te laten kiezen. Samenwerking is iets wat zowel positief als negatief kan werken, maar over het algemeen positief. Wat ook essentieel is, is om het proces goed af te bakenen en structuur te bieden waarin de leerlingen hun gang kunnen gaan, en voor sommigen is inderdaad nog sturing nodig. Ik hoop je einde van het jaar meer te kunnen vertellen over onze resultaten.

  2. Dag Thieme,

    Dank voor je reactie. Ik deel je mening. Interessant initiatief. Hoop er meer over te horen.Ik heb wel het gevoel dat DIY-onderwijs een stap verder gaat wat betreft zelfsturing.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *