Dit zijn ook bekwaamheden van de 21e eeuw

Als we het hebben over de bewkaamheden van de 21e eeuw, dan hebben we het vaak over creatief zijn of kunnen samenwerken. Maar er zijn vandaag de dag ook andere bekwaamheden relevant, waar helaas minder aandacht voor is.

Ik ben eindelijk toegekomen aan de blog post The 21st century skill students really lack van Daniel Willingham. Willingham legt hierin de nadruk op twee bekwaamheden, die volgens hem ook met recht ‘21st century skills‘ kunnen worden genoemd. Terwijl veel jongeren vaak niet over deze vaardigheden lijken te beschikken.

De auteur doelt daarbij op aandacht focussen, en weerstand bieden tegen verleiding. De huidige samenleving, met al zijn media, bevat heel veel afleiding. Volgens Willingham zouden jongeren juist moeten ervaren dat geduld en focus beloningen opleveren.

Hij geeft daarbij het voorbeeld van een ‘kunstdocent’ van Harvard die studenten de opdracht geeft om drie uur lang naar een schilderij te kijken, waardoor je steeds meer in het schilderij ziet.

Jongeren, meent Willingham,

need to feel the pleasure of discovering that something you thought you had figured out actually has layers that you had not appreciated.

Een bericht als dit leidt natuurlijk tot het verwijt dat je representant bent van de ‘vroeger was alles beter’-stroming. Of dat je miskent dat jongeren wel uren lang geconcentreerd met een game bezig kunnen zijn (zie ook de commentaren bij Willingham’s bijdrage).

Maar het gaat er natuurlijk om dat je je ten behoeve van verdiepend leren ook geconcentreerd bezig kunt houden van onderwerpen die geen deel uit maken van je ‘comfort zone’ (vreselijke term!), maar van jouw zone van naaste ontwikkeling. Zie ook: De effectiviteit van online lezen wordt vooral bepaald door tijd en focus (#in).

Focus, aandacht en concentratie blijven cruciaal voor leren (zie ook het onderscheid tussen gefocust en geconcentreerd lezen). Ik vind dit ook aspecten van digitale geletterdheid. Ik ben er overigens niet van overtuigd dat je dit leert door drie uur naar een schilderij te kijken. Of door een hoorcollege van drie uur te verzorgen met als argument dat dit de concentratie bevordert (echt gebeurt bij een MBO-opleiding in het midden van het land).

Dit heeft ook betekenis voor (t)e-learning: gebruik technologie selectief binnen leersituaties, en sluit jezelf regelmatig af van e-mail, Twitter, Facebook of WhatsApp.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *