Discussiestellingen over de (niet-bestaande) net-generatie gezocht (en een nieuwe poll hierover)

Op 12 november verzorg ik een sessie tijdens de Onderwijsdagen 2008 van de Surf Foundation. De titel van de sessie luidt "De niet-bestaande net-generatie en de impact op het onderwijs".


Steeds vaker wordt getwijfeld of de net-generatie wel bestaat. Nog steeds ontbreekt het aan op onderzoek gebaseerde 'evidence'. Tegelijkertijd laat ook de dagelijkse praktijk een grote diversiteit zien in de wijze waarop jongeren technologie gebruiken. Het is de vraag of je wel van een 'generatie' kunt spreken. Ook lijken veel jongeren wel ICT-vaardig, maar niet ICT-competent. Voor het onderwijs wordt het er niet gemakkelijker op. Via korte inleidingen en veel discussie verkennen we de betekenis hiervan voor het hoger onderwijs.


Ter voorbereiding maak ik gebruik van een wiki, bij Surfgroepen.

Via deze wiki wil ik discussiestellingen inventariseren, die ik tijdens de workshop met de zaal wil bespreken. Verder staan hier relevante bronnen.

Weet je een goede discussiestelling? Ken je aanvullende bronnen? Laat ze dan op de wiki achter (inloggen verplicht). Je kunt ze ook via de commentaarfunctie van deze blogpost achterlaten. Dan voeg ik ze toe. Deadline: 9 november 2008.

Op één stelling kun je alvast via een poll reageren:

Jongeren zijn zó verschillend in mediagebruik, dat de term ‘net-generation’ niet gerechtvaardigd is.

Deadline: 10 november aanstaande.

De uitkomsten gebruik ik tijdens de sessie.

Bekijk ook de uitslag van de laatste stelling (moeten we microbloggen serieus nemen?)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

7 reacties

  1. Oudere generaties zijn al tijden gewend om de nieuwe generatie een naam te geven. Die naam heeft dan te maken met het meest onderscheidende vermogen dat men bij zichzelf anders ervaart. Nu is dat dus de “net-generatie”. Deze wijze van classificeren is onterecht, een versimpeling van de werkelijkheid en doet géén recht aan de verscheidenheid van de geclassificeerde groep. Maar dat heb je meestal bij classificaties.
    Een manier om naar het ict-gedrag van de nieuwe generatie te kijken is niet om ze als groep te benoemen, maar te kijken hou je de “oude” generatie indeelt en probeert te voorspellen wat bijbehorende ict-patronen zouden zijn. In de nieuwe generatie ga je dan kijken in hoeverre hun gedrag aansluit bij de voorspelling en zo kun je ze classificeren conform de bekende classificaties. Ik hoop dat jij het nog begrijpt, want van mezelf begin ik me dat af te vragen.
    Eén van de vele indelingen die tegenwoordig gebruikt worden is die van de mentality groepen: Postmaterialisten, Kosmopolieten, Gemaksgeorienteerden, Nieuwe conservatieven, Opwaarts mobielen, Moderne burgerij, Traditionele burgerij en de post moderne hedonisten. Welk “net” gedrag past bij deze groepen en zijn deze typeringen in “net” gedrag bij de jongeren te onderkennen.
    Er zijn misschien ook wel andere classificaties denkbaar die meer ondersteuning bieden voor onderwijsdoeleinden en leerstrategien.

  2. Hoi Wilfred,
    Fijn dat er eindelijk eens kritisch naar deze stelling kijkt!
    Wij hadden het er op een UU-lunchbijeenkomst hier ook over en die stellingen waren behoorlijk slecht (het bestaan van de ‘net-generatie’ werd hierin steeds impliciet aangenomen maar niet ter discussie gesteld).
    Een hele goeie kwam toen van expert Renée Filius: “Het zijn niet de studenten die zijn veranderd, maar de wereld om hen heen”.
    Zie haar column en mijn reacties op Surfpace voor inspiratie: http://www.surfspace.nl/nl/Columns/Pages/HoeICTdejeugdverpest–enwatdaaraantedoen.aspx

  3. Hallo Wilfred,
    Zoals je weet zijn we onlangs bij je op school geweest en hebben we een tiental jongeren op dit onderwerp bevraagd ism lector Harry van Vliet. De uitkomsten zijn we nu aan het verwerken. De eerste bevindingen blijken inderdaad de net-generatie en met name de kwalificaties die ze deze toedichten te nuanceren. Waarschijnlijk zal de publicatie van het onderzoek ergens eind November verschijnen bij Kennisnet. Ik ga proberen bij de OWD te zijn en specifiek bij jouw workshop

  4. @Allen: dank voor jullie stof tot nadenken.
    @Emiel Kanters: ben erg benieuwd naar je bevindingen. Ik zal je aanschieten tijdens mijn workshop. En krijg ik de primeur van jullie rapport?

  5. Discussiestellingen
    1. Bied al het Nederlandse onderwijs aan via video’s op Youtube. Dit ondersteund door webforums, waar deskundigen vragen van leerlingen beantwoorden. Iedereen moet daar gratis toegang toe hebben.
    Vervolgens kunnen klassikale lessen worden verminderd en (deels) worden vervangen door individuele leerlingbegeleiding door leraren.
    2. Leer leerlingen via internetvideo’s om elkaar te begeleiden en allerlei levensproblemen te voorkomen en oplossen.
    3. Het zou goed zijn als jij (Wilfred) in de Tweede Kamer zou zitten. Politici die gaan over onderwijs moeten zich meer verdiepen in e-learning.
    4. Nederland moet Engelstalig worden om beter te kunnen profiteren van Engelstalig onderwijs op internet. Dit is ook nodig om in toekomst internationaal te kunnen concurreren als kenniseconomie met India, China enz….

  6. @Mickel Langeveld: ik denk dat ik je kan volgen. Dank voor je reactie. Gebruik ik in mijn presentatie.
    @Jeroen van Beijnen: dank dat je mij weer aan Antoine van den Beemt hebt herinnerd. Verleden jaar heb ik een prima presentatie van hem bijgewoond tijdens de OWD 2007. Zijn indeling gebruik ik -met dank aan jou- ook tijdens de workshop.
    @Jakko van der Pol: de column ken ik. De stelling is prikkelend. Kan ik ook gebruiken
    @Patricia Kokx: ja, daar heb ik ook al over geblogd. Maak ik ook gebruik van.
    @: h.: dank voor je reactie. Ik weet nog niet of ik ze kan gebruiken. Ik ga wel héél kort in op het didactisch gebruik van ICT. Onder meer weblectures. Enne: ik weet niet of ik een goed kamerlid zou zijn. Heb in elk geval geen ambitie in die richting.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *