Discussies via weblogs: waardevol en complex

Op dit moment is weer een aardige discussie gaande in de educatieve blogosphere. Naar aanleiding van een
debat
-georganiseerd door The Economist- over de zinvolheid van social networking tools binnen het onderwijs, lees je op diverse plekken verschillende opvattingen:

  • Een paar dagen geleden heb ik de bijdragen van Will Richardson en
    Dana Boyd
    al besproken.
  • Stephen Downes vliegt wat mij betreft uit de bocht (ja, je leest het goed) met zijn cynische bijdrage.
  • Vicki Davis gaat onder meer in op het fenomeen dat veel jongeren niet willen dat
    het onderwijs zich met "hun" sociale networking sites bemoeit:


    Classroom Networks should be divorced from embedded "social" networks and advertising

    Davis geeft in haar bijdrage overigens duidelijke argumenten vóór het gebruik van dergelijke tools door het onderwijs.

  • Ewan McIntosh (één van de deelnemers aan het Economist-debat)
    gaat in op een aantal reacties op het debat, en op de toegankelijkheid -het democratisch gehalte- van het debat.

Je merkt dat je eigen gedachten door het lezen, er over nadenken en er over schrijven op nieuw gestructureerd worden. Het is daarmee een waardevolle manier van (informeel) leren. Tegelijkertijd
ervaar je hoe complex en arbeidsintensief deze manier van "blogleren" is.

Via mijn RSS-feedreader komen de berichten langs, en kan op die manier volgen wie waarover schrijft.
Maar ik volg niet de discussies op de verschillende weblogs. Ik maak namelijk geen gebruik van RSS-feeds die aangeven als er gereageerd is op een bijdrage.
Als ik dat zou doen, zou ik nog veel meer berichten moeten scannen dan ik nu al doe.

Hoe daar mee om te gaan? Terug naar fora. Mwa.
Veel mensen schrijven bijdragen op hun weblog omdat het hun weblog is.
Ik vraag me af of Davis, Downes of Boyd ook zo intensief zouden schrijven als zij hiervoor een forum moesten gebruiken.

Bieden tools als Disqus hulp? Ik weet het niet.
Maar vroeg of laat zal er vast een slimme web 2.0-applicatie beschikbaar
zijn die kan helpen deze complexiteit hanteerbaar te maken, zonder dat je als gebruiker geconfronteerd wordt met interaction overload

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Persoonlijk zie ik weblogs niet echt als een tool om een discussie tussen meerdere mensen op gang te brengen. Ze worden wel eens (overigens erg succesvol) ingezet in discussies tussen verschillende experts (als houders van een weblog dmv trackbacks op elkaar reageren bijvoorbeeld) maar zijn hier niet in eerste instantie voor bedoeld.
    Ik vind weblogs voor een echte discussie dan ook (op dit moment) nog minder geschikt als webfora of e-maillijsten.
    Misschien dat weblogs hier in de toekomst door uitbreiding van de software waarop deze draaien nog wel geschikter voor worden, maar voorlopig houdt ik het voor echte discussies nog steeds bij fora en e-maillijsten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *