Dimensies van een edublog

Wes Holleman heeft een interessante bijdrage geschreven over dimensies van een edublog. Samenvattend onderscheidt Wes drie dimensies:

  • Een edublog kan een breder of smaller thema hebben.
  • Een edublog kan meer of minder evenwichtig onderwerpen aansnijden.
  • Een edublog kan meer of minder onafhankelijk zijn.

Volgens mij is er nog een vierde dimensie: een edublog kan meer of minder verdiepend zijn.

Volgens Wes zijn edubloggers niet altijd even evenwichtig. Zij pleiten vaak zonder veel voorbehoud voor een ruime toepassing van ICT in het onderwijs. Wes vraagt zich ook af hoe edubloggers zich positioneren. Hij schrijft:


De moraal van het verhaal is eerder dat edubloggers ernaar moeten streven in hun weblog
transparant te zijn over de breedte van hun thema, over hun eigen doelen en vooringenomenheden, en
over de grenzen van hun onafhankelijkheid.

Ik heb op basis van de vier dimensies een ontwikkelveld voor edubloggen gemaakt:

Edublogdimensies

Persoonlijk wil ik me als volgt positioneren:

EdublogdimensiesWR

Binnen het terrein van (t)e-learning schrijf ik redelijk breed. Ik ben vooral geïnteresseerd in het didactisch gebruik van ICT binnen leersituaties, maar schrijf ook over veranderaanpakken, informeel-formeel leren, serious gaming, onderzoek, enzovoorts.

Ik probeer onderwerpen redelijk evenwichtig te behandelen, al geef ik onmiddellijk toe dat ik positief sta tegenover ICT in het onderwijs, social software, samenwerkend leren, een actieve rol voor lerenden, enzovoorts.

Verder probeer ik zo onafhankelijk mogelijk te zijn. Als ik niet onafhankelijk over een onderwerp kan schrijven, dan schrijf ik er niet over. En er zijn verschillende werkgerelateerde onderwerpen waar ik niet over schrijf.

Tenslotte probeer ik niet alleen te signaleren, maar ook te reflecteren op onderwerpen. Het is afhankelijk van de beschikbare tijd, of ik daar ook daadwerkelijk aan toe kom.

Uiteraard ben ik benieuwd of jullie als lezers het met mijn typering eens zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Kom je nu mee, moet ik mijn hele blog omgooien :-). De intentie die ik heb is informeren over ontwikkelingen in ICT, maar ook verslag doen van bijeenkomsten waar docenten vaak niet naar toe kunnen en soms wat flauwe grappen of prive meldingen, zoals nu mijn wisseling van baan.
    Ben ik nu geen edublogger meer? handig dan hoef ik me niet aan de regels te houden 🙂

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *