Ik ben een heavy user als het gaat om social bookmarking. Sinds een tijdje gebruik ik voor het opslaan en delen van favoriete websites Diigo. Hoe je deze toepassing in het onderwijs kunt inzetten, laat het artikel Using Diigo in the Classroom zien:
- Lerenden hebben altijd en overal de beschikking over hun favoriete websites.
- Onderwijsgevenden en lerenden kunnen bookmarks gezamenlijk op thema of onderwerp ordenen (via de groeps- en lijstfunctionaliteiten van Diigo).
- Lerenden kunnen annotaties maken bij relevante websites, annotaties van anderen zien en online commentaar geven. Daarbij kan het gaan om lerenden uit verschillende groepen, maar bijvoorbeeld van dezelfde docent.
- Je kunt lerenden bookmarks laten verzamelen en van commentaar voorzien, als aanvulling op je gewone onderwijs (extend learning). Bijvoorbeeld door het bestuderen van een onderwerp te starten met het verzamelen van relevante websites. Diigo kan daarbij worden gebruikt om discussies over bookmarks te faciliteren (Annotations could be used to gauge student thinking).
- Lerenden zoeken en verzamelen bronnen die bepaalde theorieën bevestigen (of juist bekritiseren).
- Er zijn ook groepen docenten op Diigo actief die samen bookmarks verzamelen en delen.
- Diigo heeft ook functionaliteiten die behulpzaam zijn bij het doen van onderzoek (zoals het markeren van passages, of het maken van aantekeningen bij websites).
Zelf vind ik het erg handig dat je een RSS-feed kunt gebruiken van jouw netwerk (bookmarks die mensen in jouw Diigo-netwerk opslaan).
Using Diigo in the Classroom bevat ook aanvullende bronnen, en een instructievideo.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie