Digitale revolutie in het Amerikaanse hoger onderwijs (#in)

Dankzij Pedro de Bruyckere heb ik de PEW-studie The Digital Revolution and Higher Education kunnen lezen. De onderzoekers hebben meer dan 2100 volwassenen telefonisch ondervraagd, en ruim 1000 bestuursvoorzitters van onderwijsinstellingen online geênqueteerd. Pedro heeft de Engelstalige samenvatting al gepubliceerd. Ik wil daarom alleen ingaan op wat mij het meest in dit rapport is opgevallen.

En dat is toch vooral de verschillende perceptie van de waarde van online leren tussen de bestuursvoorzitters en de potentiële doelgroep. Minder dan eenderde van de ondervraagde volwassenen beoordeelt online leren als net zo waardevol als traditioneel leren. Bij bestuursvoorzitters is dat iets meer dan de helft.

Voor de acceptatie van online leren is dat een risico. Je doelgroep moet er immers wel vertrouwen in hebben. Overigens zijn degenen die daadwerkelijk deelgenomen hebben aan online leren positiever over de waarde hiervan, dan de totale groep volwassenen.

Verder valt mij op dat het vooral onderwijsinstellingen, die onderwijs op een campus verzorgen, zijn die online leren aanbieden.

Among residential colleges and universities that offer online courses, 88% offer online classes to their students who live on campus.

Wat verder opvalt is de sterke groei die online leren binnen het Amerikaanse hoger onderwijs heeft doorgemaakt. Van eind 2008 tot eind 2009 is het aantal studenten dan deel heeft genomen aan minimaal één online cursus met 21% gegroeid. In dezelfde periode is het aantal studenten dat zich in het algemeen heeft ingeschreven met ruim 1% toegenomen. 

De verwachting is dat deelname aan online leren nog sterker zal groeien en dat face-to-face cursussen ook steeds vaker gebruik zullen maken van e-books.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *