Dit bericht is oorspronkelijk gepost op de weblog van Dé Onderwijsdagen 2011.
Ondanks dat het Nova College de randvoorwaarden op het gebied van ICT redelijk goed voor elkaar heeft, blijft het didactisch gebruik van technologie in het onderwijs daarbij achter. Een digitale leerlijn voor docenten in Wikiwijs moet nu soelaas bieden.
De Nova Academie verzorgt professionalisering van docenten, onder meer op het gebied van ICT. Docenten met scholingsvragen komen hier terecht. Na een intakeprocedure gaat een docent, eventueel begeleid op afstand, in Wikiwijs arrangementen zoeken. Verder neemt de docent ook deel aan een plenaire sessie over de leerlijn.
Docenten moeten opdrachten maken (aansluitend op de eigen situatie), waarbij zij op afstand worden begeleid. Zij vullen een digitaal portfolio in, en worden vervolgens beoordeeld. Daarna ontvangen zij een certificaat.
De Nova Academie heeft e-competenties op basis van de Kennisbasis ICT van ADEF geformuleerd. Opvallend daarbij is dat zij ‘attitude’ daarbij niet betrekken. Daar kun je echter erg lastig een arrangement op inzetten. Al heb je kans dat de houding door met ICT te werken, verandert. Kennisnet zou ook bezig zijn om competenties te koppelen aan de Wet BIO. Inmiddels zijn ook andere MBO-instellingen betrokken bij de ontwikkeling van deze leerlijn.
Het traject maakt nog geen deel uit van functioneringsgesprekken, zodat de Nova Academie nu alleen maar nog docenten bereikt die zelf aangeven een leervraag op het gebied van ICT te hebben.
Tijdens de sessie hebben wij vervolgens de leerlijn verkend. Belangrijke vraag daarbij: er is wat weinig aandacht voor didactiek, en veel aandacht voor het bedienen van tools. In de opdrachten komen deze didactische vragen volgens de initiatiefnemers aan de orde.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Bedankt voor je heldere verslag van onze workshop. We zijn er trots op dat zoveel mensen erbij wilden zijn en de positieve feedback versterkte ons in de overtuiging dat we op de goede weg zijn. Je belangrijke vraag aan het eind, die ook in de zaal werd gesteld wil ik nog iets toelichten. In alle arrangementen die we tot nu toe hebben gemaakt wordt op een of andere manier aandacht gegeven aan de didactische inzet van ict tools. Dit kan in de vorm van tips zijn, of voorbeelden, maar ook bij de vraagstelling in de eindopdracht. Op dit moment ligt de nadruk op het uitwerken van de arrangementen voor die tools, maar we willen ook de leervragen aanklikbaar maken, zodat een docent nog beter een keuze kan maken voor de tool die past bij zijn situatie en didactische keuzes. Het zal altijd een “work in progress” blijven, maar we hopen het met steun vanuit andere ROC’s en verdere belangstellenden uit te bouwen tot iets waar iedereen in het onderwijs goed gebruik van kan maken.