Digitale inwoners en digitale bezoekers (#in)

Michael Feldstein bespreekt een discussie waarin David White een onderscheid maakt tussen digital visitors en digital residents: de kloof tussen mensen die de waarde zien van sociale netwerken, en zij die dat niet doen. De eerste groep beschouwt het internet als een verzamelijk gereedschappen, de tweede groep als een sociale omgeving. Gerelateerd aan een visie op onderwijs betekent dit dat de 'bezoekers' 'leren' zien als een 'privé aangelegenheid' tussen de lerende, de docent en de leerstof. De 'inwoners' gaan veel meer uit van


self-directed networked learning


Deze laatste groep ziet technologie volgens Feldstein ook als een kathalisator van van onderwijsvernieuwing. 

Feldstein beschrijft ook dat mensen zich kunnen ontwikkelen van 'bezoeker' tot 'inwoner'. Bovendien is dit onderscheid niet leeftijdgebonden (gelukkig).

Uiteraard is hier sprake van een zwart-wit indeling. Toch zie ik in de praktijk ook een groot verschil -een bepaald type digital divide– tussen mensen die op tal van terreinen erg actief zijn met sociale media, en een groep die deze ontwikkelingen nauwelijks bijhouden en amper iets met deze technologie doen (maar internet wel gebruiken). Deze kloof tussen early adopters en de late meerderheid wordt volgens mij ook steeds groter, omdat het aantal vernieuwingen op het gebied van web technologie volgens mij steeds sneller gaat.

Als jouw organisatie vooral 'bezoekers' kent, dan heb je in elk geval een hele kluif om sociale media te gaan gebruiken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *