Steeds vaker experimenteren organisaties met het gebruik van digitale ‘badges’ als teken van waardering van de professionele ontwikkeling van medewerkers.
Veronica Diaz doet voor de Educause verslag van experimenten met digitale badges ten behoeve van het begeleiden, motiveren, documenteren en waarderen van gestuurd en zelfgestuurd leren. Deze ‘insignes’ zouden vooral gebruikt worden voor post-initiële vormen van leren. Dus voor de ontwikkeling van professionals.
Het toekennen van badges heeft onder meer te maken met het ontwikkelen van zogenaamde ‘horizontale bekwaamheden’ zoals het kunnen werken in teams of digitale geletterdheid. Binnen het hoger onderwijs vindt men academische vaardigheden bijvoorbeeld belangrijk. Deze bekwaamheden worden niet altijd via de klassieke vakken ontwikkeld en beoordeeld. Daarom wordt gekeken naar digitale badges. Diaz schrijft:
These smaller achievements can represent incremental learning and progress toward more significant goals. They can also recognize learning and skill building that is not part of, but enhances or complements, a formal degree program.
In haar bijdrage staat zij verder stil bij het motiverende karakter van badges, en bij het feit dat badges docenten in staat stellen zich te richten op bekwaamheden en op prestaties van lerenden. Daar komt bij dat badges gebruikt kunnen worden om leren buiten de school te waarderen.
Badging can document what is accomplished through professional development opportunities and professional relationships we may cultivate throughout our careers.
Sociale netwerken maken ook steeds vaker gebruik van waarderingssystemen die vergelijkbar zijn met ‘badges’. Denk aan de ‘endorsements’ van LinkedIn. Badges hebben dan ook het voordeel om kwalitatieve waarderingen tastbaar te maken. Diaz veronderstelt dan ook een duurzame motiverende werking. Maar dan moeten deze insignes wel erkend worden door professionele organisaties.
Ik ben er nog steeds niet uit. Ik zie het risico van een overkill aan insignes. Of juist aan de behoefte om systemen van badges te gaan kwantificeren waardoor je al snel weer bij cijfers uit komt. Ik zie veel heil in kwalitatieve feedback. Badges kunnen daar een simplificatie van zijn. Maar goed: laten we voorlopig ook met badges nog maar even experimenteren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Dag Wilfred,
Mijn eerste reactie was een flashback naar de basisschool: Een stempel bij een voldoende, een sticker bij een acht of hoger en een kaart bij een tien (Ik kwam niet veel verder als stempels, dus was niet zo gelukkig met het systeem).
Toch ervaar ik de positieve werking van like’s, favourite’s en retweets. Voorlopig verwacht ik ook een “overkill” ik zie er op de afbeelding al 12 staan en volgens mij zijn dat al te veel soorten.