Aanvankelijk was ik nogal sceptisch over de bijdrage van badges aan het onderwijs. Het zal wel met mijn Scouting-verleden te maken hebben. De expertise op dit terrein, de relevantie van badges voor het onderwijs en de potentie voor onderwijsinnovatie neemt echter steeds meer toe.
Dan Hickey en Tara Kelley hebben een massive open online course over beoordelen binnen het onderwijs verzorgd. In een al wat oudere blogpost (december 2013) blikken zij terug op de rol die badges hebben gespeeld bij het beoordelen (de auteurs spreken zelf over een big open online course).
In deze blogpost -een tip van collega Paul Kirschner- beschrijven zij in welke mate open badges verschillen van cijfers of andere statistische beloningen, hoe bewijs van leren gekoppeld kan worden aan badges, en welke rol badges kunnen spelen bij uitspraken over algemene, specifieke en locale expertise.
De auteurs stellen dat open digitale badges specifieke claims kunnen doen over leren, gedetailleerd bewijsmateriaal over leren kunnen bevatten, en gemakkelijk gestapeld en gepresenteerd kunnen worden. Volgens de auteurs hebben open digitale badges de potentie om de wijze waarop leeruitkomsten worden erkend en beoordeeld, te veranderen. En daarmee de wijze waarop we leren te veranderen.
Binnen deze cursus gebruikte men vier typen badges:
- Badges waarmee deelnemers aan konden tonen dat men onderdelen van de cursus hadden afgerond. Deze badges illustreerden wat de leerprestatie was. Elk onderdeel bestond uit een open boek multiple-choice examen en 3-4 online opdrachten. Een opdracht was afgerond als één of meer klasgenoten dat expliciet aan had gegeven (een nadere analyse liet zien dat slechts een enkele opdracht ten onrechte was ‘afgevinkt’).
- De badge die laat zien dat de lerende de cursus als geheel heeft afgerond. Hiervoor moesten de badges van de onderdelen zijn behaald, en moest eens score van minimaal 80% op het afrondende examen behaald zijn.
- Badges die expliciet worden uitgereikt voor interacties en feedback (wekelijks).
- Een badge voor het schrijven van een professioneel paper, waarin het geleerde wordt toegepast op de eigen situatie.
In hun blogpost besteden zijn aandacht aan het ontwikkelen en expliciteren van beoordelingscriteria, de rol van peers bij het beoordelen van deeltaken, de integratie van Mozilla Open Badges (en koppeling met sociale netwerken), privacybescherming, het toevoegen van nieuwe inzichten nadat een badge is uitgereikt, en het civiel effect van badges (badges illustreren dan volwassen lerenden aan een leven lang leren doen).
De auteurs hebben erg goed nagedacht over het gebruik van badges voor het beoordelen van deelname aan een MOOC. Ik denk dat deze kennis ook toepasbaar is binnen andere vormen van blended learning en e-learning. Eerlijk gezegd vind ik dat de deelnemers aan deze MOOC erg veel opdrachten en taken moesten uitvoeren om badges te verdienen. Maar wat ik erg sterk vind, is:
- Er is geen sprake van één eindbeoordeling, maar van deelbeoordelingen (en een overall beoordeling).
- Interactie wordt separaat beoordeeld.
- Er wordt gebruik gemaakt van peer review en beoordeling door de docent.
- Er is sprake van duidelijke criteria voor de beoordeling.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie