Het vertellen van verhalen is natuurlijk een stokoude manier van kennisoverdracht. Nalin Sharda beschrijft evenwel hoe digital storytelling kan bijdragen aan creativiteit en innovatie.
Most people are capable of being creative and innovative, but often do not know how to get their creative juices flowing.
Zij verbinden daarbij informatie, kennis, context en emoties. Die vier ingrediënten zijn noodzakelijk voor leren via verhalen.
Sharda gebruikt een model om verhalen mee te ontwikkelen (movement-oriented design; MOD), in combinatie met principes voor het ontwikkelen van verhalen die door Robert McKee zijn geformuleerd.
Volgens Sharda zou e-learning content volgens deze aanpak ontwikkeld moeten worden. Content zou daardoor beter beklijven. Tegelijkertijd benadrukt hij ook dat lerenden dankzij verbeterde technologieën ook zelf verhalen kunnen ontwikkelen en presenteren.
Therefore, we should develop e-learning systems that not only provide e-learning content for viewing, but also provide the facility to create new narratives as learning exercises. These narratives, created by the learners, could be submitted as assignments or shared with other learners via Web 2.0 technologies such as blogs and wikis.
Er is steeds meer aandacht voor digital storytelling. Het mooie van Sharda's artikel is dat hij concreet de verbinding maakt tussen het ontwerpen van leerobjecten en deze deze manier van leren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie