Digital storytelling in het onderwijs (#in)

Verhalen vertellen. Als je aan leerlingen vraagt, wat een goede docent kenmerkt, dan hoort het boeiend kunnen vertellen van een verhaal, het illustreren van kennis met anekdotes, daar zeker bij. Dankzij het gebruik van internettechnologie krijgt verhalen vertellen voor leerdoeleinden weer een nieuwe invulling. We spreken dan van digital storytelling: korte, persoonlijke, verhalen worden aan de hand van multimediafragmenten verteld.

Een ander verschil, behalve het gebruik van technologie, is dat digital storytelling nu ook wordt toegepast om lerenden zelf verhalen te laten maken. Daarom past deze educatieve toepassing van technologie ook niet binnen Terug naar de kern als trend.

Dankzij mijn Diigo-netwerk (vooral via Jeroen Bottema) ben ik enkele boeiende bronnen rond digital storytelling tegen gekomen:

Nota bene: Ik heb tijdens mijn schooltijd van basisschool tot en met universiteit overigens maar een paar docenten gehad die boeiend konden vertellen. Dankzij digital storytelling komen natuurlijk veel meer kwalitatief goede verhalen beschikbaar.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *