Verhalen vertellen. Als je aan leerlingen vraagt, wat een goede docent kenmerkt, dan hoort het boeiend kunnen vertellen van een verhaal, het illustreren van kennis met anekdotes, daar zeker bij. Dankzij het gebruik van internettechnologie krijgt verhalen vertellen voor leerdoeleinden weer een nieuwe invulling. We spreken dan van digital storytelling: korte, persoonlijke, verhalen worden aan de hand van multimediafragmenten verteld.
Een ander verschil, behalve het gebruik van technologie, is dat digital storytelling nu ook wordt toegepast om lerenden zelf verhalen te laten maken. Daarom past deze educatieve toepassing van technologie ook niet binnen Terug naar de kern als trend.
Dankzij mijn Diigo-netwerk (vooral via Jeroen Bottema) ben ik enkele boeiende bronnen rond digital storytelling tegen gekomen:
- Educational Uses of Digital Storytelling is een uitgebreide site over dit onderwerp. Je vindt er voorbeelden, basiskennis (o.a. zeven elementen van digital storytelling), links naar software, handleidingen, en nog veel meer.
- Digital storytelling, een andere manier van presenteren. Een beknopte handleiding van het Sintermeerten College, met richtlijnen, praktische toepassingen en een overzicht met benodigdheden (je kunt er o.a. een storyboard downloaden).
Nota bene: Ik heb tijdens mijn schooltijd van basisschool tot en met universiteit overigens maar een paar docenten gehad die boeiend konden vertellen. Dankzij digital storytelling komen natuurlijk veel meer kwalitatief goede verhalen beschikbaar.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een bron die niet mag ontbreken is het lectoraat van Bregje de Vries (HAN). Zie bijvoorbeeld dit bericht “Vruchtbare chaos creëren” op Surfspace. Zij verwijst in dit bericht naar de site http://www.storycenter.org.
@Paulo Moekotte: dank voor de aanvulling